نویسنده:زهیر ملک زاده
مقدمه
همانطور كه ميدانيم تمام انسانها لايق مقام والاي عصمت نيستند و اين مقام تنها در خور كساني است كه به هر چه كمال و ارزشهاي انساني كه وجود دارد رسيده باشند.
كساني كه داراي مقام عصمت هستند رهآورد شوم گناهان را چنان شخصي كه اثركشنده زهر را ميداند آگاهند و هيچ گاه به خود اجازه ارتكاب گناهان و رذائل اخلاقي را نميدهند اما كساني كه داراي چنين مقامي نيستند بايد به قرآن كريم و مفسران حقيقي رجوع كنند تا با تعليمات آنان و موعظه و تحذير از رهآورد آنها در اين دنيا و عذابهاي اخرويشان آگاه شوند تا از ارتكاب آنها خودداري كنند.
از سوي ديگرشناختن رذائل اخلاقي از متن دين و جزء آن محسوب ميشود كه طبق آيه نفرواجب كفايي شمرده شده است. با اين توضيح لزوم تحقيق درباره اين موضوع كه واجب كفايي است فراهم ميشود و بر هر شخصي لازم است تا رذائل اخلاقي را بشناسد و از ارتكاب آنها پرهيز كند.
در اين دست نوشته سعي شده است تا با رجوع به كلام مولاي متقيان حضرت علي عليه السلام فهرست اجمالي گناهان و رذائل اخلاقي و خصوصيات آنان و رهآورد شوم آنان تبيين شود تا زمينه پرهيز از آنها فراهم شود اما چون كلام حضرت علي عليه السلام در نهج البلاغه در مقام بيان تمام اين موضوع نيست و گاهي استطراداً به خصوصياتي چند از آنها پرداختهاند، لذا تمام گناهان و رذائل اخلاقي در نهج البلاغه اشاره نشده و در مواردي براي پرهيز دادن كارگزاران و يا پرهيز دادن مردم فقط نامي از آنها به ميان آمده است. ما هم با محوريت نهج البلاغه به تبيين و توضيح آنها ميپردازيم اما قبل از بحث به خصوصياتي چند از گناهان ميپردازيم تا فضاي اين بحث ايجاد شود و سپس به تبيين موضوع اصلي ميپردازيم و در پايان عوامل پاكسازي گناهان را يادآور ميشويم.
با سلام خدمت شما کاربر گرامی برای استفاده از تمامی امکانات سایت لطفا عضو شوید
Hi Dear you have to use all site features please subscribe
براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !