مکتب علمی حضرت زینب (س)
نویسنده:زهره وظيفه
مقدمه
حضرت زينب(سلام الله عليها) دريايي از علوم و معارف اسلامي و مبلغ دين شريف جد بزرگوارشان مي باشند. ايشان در طول حيات با بركت خويش محضر هفت امام معصوم را درك كردند. بنابراين هركدام از ابعاد وجودي حضرت زينب(سلام الله عليها) ميتواند سرلوحهي زندگي تمام مسلمانان باشد.
نویسنده: راضيه مجردي
مقدمه
ولایت به معنای قرب و نزدیکی است و به حصول دو چیز در کنار هم بدون فاصله گفته میشود، یکی از صفات حضرت زینب(سلام الله علیها) ولایت مداری است. این مساله به اندازهای مورد عنایت و توجه خداوند متعال قرار دارد که هیچ چیز را نمیتوان جایگزین این مساله کرد، امام باقر(علیهالسلام) در تاکید این مساله میفرمایند: «اگر کسی همه شب ها را در نماز و همه روزها را روزه دار باشد، همه اموال خود را انفاق کند و همه سال، حج به جای آورد ولی ولایت ولی الله را نشناسد و اعمال خود را مطابق راهنمایی او انجام ندهد، او را در پیشگاه خدا ثوابی نیست و در شمار مومنان نخواهد بود.»
حضرت زينب کبري(سلام الله عليها) الگوي زن مسلمان
نویسنده:ريحانه نظريان
مقدمه
پروردگار عالميان در بسياري از امت ها و طايفه ها و نژادها افرادي شايسته، ارزشمند و نمونه بوجود آورد تا حجت خود را بر آن اقوام تمام نمايد تا هيچ کس نتواند عذري بياورد و بگويد به دليل نداشتن الگو و اسوه منحرف شديم و از راه کمال باز مانديم.
در ميان اين الگوها بانواني همچون حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها)، حضرت زينب(سلام الله عليها)، حضرت خديجه(سلام الله عليها)، حضرت مريم(سلام الله عليها)، حضرت آسيه(سلام الله عليها) و بزرگان ديگري به چشم مي¬خورند که هر کدام از آن مخدّرات، مقامي والا و جايگاه عظيمي دارند.
نویسنده:محبوبه وحيد
مقدمه
حضرت زينب)سلام الله عليها(، بزرگ بانويي است كه با عظمت رفتار وسيره خود، نشان از تربيت فاطمي و علوي دارد، دقت در فرازهاي مختلف زندگي آن حضرت، شخصيت والاي ايشان را نشان مي دهد. او دختر و خواهر و عمه چهار امام (عليهم السلام) است و شش معصوم(عليهم السلام) را درك نموده است. به عبارتي ديگر حضرت زينب)سلام الله عليها( در دامان وحي بزرگ شد و به بلوغ رسيد. اين حسن همجواري با ائمه معصومين(عليهم السلام) بر عظمت شخصيت آن بانو ي بزرگوار مي افزايد.
برهان صديقين از منظر متفكران اسلامي
نویسنده:فروغ خیاطی
چکیده
موضوع مقاله حاضر بررسی برهان صدیقین از منظر متفکران اسلامی می باشد که با هدف آشنایی
بیشتر با محکم ترین و برترین استدلال در اثبات وجود واجب تعالی صورت پذیرفته است . با بررسی
در این زمینه روشن می شود که از بین براهین متعددی که بر اثبات وجود واجب تعالی اقامه شده،
برهان صدیقین دارای امتیازات ویژه ای است از جمله اینکه در استدلال از خود وجود به وجود واجب
سیر می شود. در این نوشتار سعی شده تقریرهای مختلفی که از سوی متفکران اسلامی ارائه
شده، تبیین و در حد گنجایش مقاله تحلیل یا مقایسه شوند. روش تحقیق در این مقاله ترکیبی
است .
نقد و بررسی براهین دکارت بر اثبات وجود خدا
نویسنده:فاطمه علمی راد
چکیده
دکارت برای اثبات وجود خدا سه برهان اقامه می کند. وی برای اثبات وجود خدا از مفهوم خدا بهره می گیرد. مفهوم خدا از نظر دکارت از جمله مفاهیم فطری است. دکارت پس از استدلال اول تقریر دیگری از آن را ارائه می دهد که با توجه به تفاوت حد وسط برهان برخی آن را برهان جدید دانسته اند. سرانجام هنگام اثبات عالم ماده به برهان جدیدی در اثبات خدا می پردازد که به برهان وجودی موسوم شد. این برهان شباهت زیادی به برهان آنسلم دارد.
دکارت و هم مسلکان او این برهان را در اثبات وجود خدا کافی دانسته اما بسیاری از اندیشمندان آن را مقنع نمی دانند و نقدهای زیادی بر آن وارد کرده اند. در این نوشتار پس از بیان براهین دکارت، به توضیح برخی از اشکالات پرداخته شده است.
حجامت و زالو درماني در طب اسلامی
نویسنده:زهره خاكي
مقدمه :
قوانین بهداشتی که اسلام آن را تأسیس و یا امضاء نموده، غالباً دستوراتی ساده، قابل فهم و سهل الاجرا برای عموم مردم بوده است که تودۀ مردم با هر سطح از آگاهی های اجتماعی بتوانند با به کارگیری آن دستورات از قید گروه بزرگی از امراض رهایی یابند، یا به طور کلی نقش پیشگیری را دارا می باشند.
حجامت نیز یکی از دستوراتی است که این ویژگی را به طور اخصّ دربردارد.
ویژگی فوق الذکر و کاربردی بودن این دستورات به گونه ای بوده است که ضرورت توجه و تفکر به مبادی علمی و مکانیسم های حاکم بر این قوانین بهداشتی و سلامتی را تحت الشعاع قرار داده و متأسفانه در پاره ای از موارد موجبات ساده اندیشی و کم توجهی به مفاهیم عمیق علمی آن را فراهم آورده است.
امید است که نسل عالم جامعه اسلامی با دقتی موشکافانه به تبیین و تدوین اصول علمی حاکم بر قوانين بهداشتی و درمانی موجود در اسلام بپردازد تا از این رهگذر، سلامتی برای جامعه جهانی و اعتبار مضاعف برای اسلام فراهم آید.
عوالم سه گانه در حكمت متعاليه
نویسنده:شهلا هوشیار
چکیده
موضوع مقاله حاضر عوالم سه گانه در حکمت متعالیه می باشد که با هدف بررسی اندیشه
صدرالمتالهین و دیدگاه او در این زمینه صورت پذیرفته است نظریه عوالم سه گانه در اندیشه صدرائی
براساس تطابق قوای ادراکی سه گانه درونی انسان یعنی ادراک حسی و ادراک خیالی و ادراک
عقلی با عوالم سه گانه ای مذکور است. در این نوشتار علاوه بر تبیین نظر صدرالمتألهین و دیدگاه
وی به تبیین و بیان نظرات علامه طباطبایی به عنوان یکی از پیروان حکمت متعالیه پرداخته ایم. روش
پژوهش در مقاله حاضر توصیفی می باشد که به توصیف دیدگاه های حکمای مذکور پرداخته شده
است.
عدالت فراگیر خداوند
نویسنده : زهره معصوم زاده
خلقت شیطان
تهیه و تنظیم: حمیده محدث
شرایط صحت و شورط ضمن عقد در فقه شیعه
نویسنده:طاهره عموی ترشیزی
تكمين و آثار آن از ديدگاه فقه شيعه
نویسنده: فاطمه مروّج نژاد
مواد مخدر حرام یا مباح؟
نویسنده:حجازي
سقط جنين از ديدگاه فقهي
نویسنده:گردآورنده:فاطمه رحمانی جوینانی
غنا و موسيقي از منظر دين
نویسنده: سميه دهقان
غدير خطري كه مسلمين را تهديد مي كند
منبع: " خطري كه مسلمين را از داخل تهديد مي كرد" برگرفته از كتاب 15گفتار شهيد مطهري
تلخيص: زينب منتظري
غدير گستره اي به وسعت تاريخ
نویسنده: اسماء خواجهزاده
ساختار حکومتي جامعه در زمان معاويه
پژوهشگر:زهرا چزاني شراهي
موضع و عکس العمل امام حسين (عليه السلام) نسبت به خلافت معاويه و يزيد
پژوهشگر: زهرا چزاني شراهي
موضوع:تأثیر گناهان بر طبیعت
پژوهشگر:فاطمه محمدی
پرسش و پرسشگري در ديدگاه اسلام
پژوهشگر :محبوبه قريب گاهي
(بررسي نقش مادر، در تربيت فرزند در دوران بارداري از ديدگاه قرآن، سنت و علم)
محقق:زهره عرفانينژاد
رشد از منظر قرآن
محقق: طيبه برزگر نژاد
نقش مهدی باوری در تربیت دینی
محقق:عصمت فيض عارفی
سيري در دعاي افتتاح(تجلّی مهدی باوری در مهدی یاوری )
محقق: سيده عطيه تحقيقي
فلسفه غيبت امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف )(آثاروپيامدهاي آن)
محقق: مريم دلدار
مهدي(عج) در اديان
نویسنده: ليلا معاون زاده غزنوي
حقوق زن از ديدگاه قرآن كريم
محقق: سميه زارع مقدم
مقدمه
دین مقدس اسلام کلیهی حقوق را برای زنان تعیین نمود و نظر مردم را نسبت به زن تغییر داد.
اکنون زنان در اکثر حقوق خود مدیون پیغمبر اسلامصلي الله عليه و آله و سلم هستند که آنچه مورد نیاز و وسیلهی سرافرازی آنان بود به ایشان عطا فرمود.
حمایت اسلام از زنان به آنجا رسید که زنان در بیشتر حقوق و تکالیف با مردان مساوی شدند و در بیشتر شئون و حقوق و معاملات زن و مرد یکسان قرار گرفتند.
با در نظر گرفتن روایات و احادیث بسیاری که در اسلام دربارهی زنان وارد شده است این نکته تصریح شده که حفظ حقوق و رعایت احترام زنان امری مسلم است. اما در جامعهی کنونی زنان به علت عقب نگه داشته شدن فرهنگی به واسطهی سالها دوری از علم و تحقیق از حقوق خود در قرآن و سنّت آگاهی ندارند. در تحقیق حاضر سعی شده است این حقوق به شکل روشن تبیین و در اختیار جامعه قرار داده شود تا زنان متوجه شخصیت و حقوق خود در دنیا و آخرت شوند.
با توجه به اینکه دیدگاه جامعه دربارهی زن یکی از چند کلید رازگشایی فرهنگ یک قوم و آئین است، تلقی هر فرهنگ و نظام از زن، یکی از بهترین شاخصها در ارزیابی فرهنگ و نظام است. زیرا زنان نیمی از جامعه انسانی هستند و در صلاح و فساد جامعه نقش ویژهای دارند. حال با توجه به این مطلب به بررسی تلاش قرآن برای احیای حقوق زنان میپردازیم:
از جمله کارهای شگفت انگیز پیامبر بزرگ اسلام صلي الله عليه و آله و سلم مبارزه با زن ستیزی، ستم بر زنان و تحقیر آنان بود. آن حضرت برای اعطای جایگاه مناسب به زنان، از حقوق آنها دفاع کرد. قرآن مجید که کتاب دعوت این پیامبر الهی بود، به زن حیاتی تازه بخشید، کرامت و شرافت داد و آنان را از حضیض ذلت و ننگ، به اوج عظمت و عزت و بزرگی رساند.
جهانی شدن
نویسنده:هناء مدنی
چکیده
تامل در سیر حیات بشری ما را به این حقیقت رهنمون می شود که سیری تکاملی داشته، همواره از نقص به کمال، از قوه به فعل و از زندگی فردی به زندگی اجتماعی حرکت کرده است و این یک تمایل ذاتی و طبیعی است که از آن به جهانی شدن تعبیر می شود.
سودجویان غربی از این گرایش فطری سوء استفاده کرده با شعارهای فریبنده سعی در تبدیل جهان به دهکده ای جهانی نمودند و در این راه شرکت های تجاری و ارتباطات گسترده و سریع اینترنتی به مدد آنان آمد اما حکومت ترسیم شده روند رضایت بخشی نداشت و جهانیان حاصل زیان بار آن را با چشم دیدند، لذا همهی نگاه ها به سوی منجی حقیقی است که از سوی خداوند وعده داده شد تا با کمک و فیض الهی، علم و نیروی عصمت خویش حکومتی را بر پا کند که عدل و داد را برای بشر به ارمغان آورده مدینه رؤیای فاضله را محقق سازد. برای اثبات آن آیات و روایاتی به عنوان ادله نقلی و برخی ادله عقلی مانند حرکت جوهری، امتناع استمرار حرکت قسری اکثری و دائم، هدایت عمومی بشر از سوی خداوند و حکمت الهی برای اثبات مدعا به طور مختصر اشاره می شود که روند تکاملی بشری از نقض و قوه به فعلیت است، این هدایت را خداوند متعال در نهاد بشر قرار داده است تا در رسیدن به هدف اصلی که کمال مطلق است او را کمک نماید.