loading...
بانک جامع اطلاعاتی مقالات طلاب حضرت صاحب الزمان(عج)
حدیث روز
مدیر سایت بازدید : 955 دوشنبه 25 اسفند 1393 نظرات (1)

.آیه وارثان کتاب

« ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا  فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَ مِنهُم مُّقْتَصِدٌ وَ مِنهُمْ سَابِقُ  بِالْخَيرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ  ذَالِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ»؛ [1] سپس اين كتاب را به آن بندگان خود كه [آنان را] برگزيده بوديم، به ميراث داديم پس برخى از آنان بر خود ستمكارند و برخى از ايشان ميانه‏رو، و برخى از آنان در كارهاى نيك به فرمان خدا پيشگامند و اين خود توفيق بزرگ است.


مدیر سایت بازدید : 890 دوشنبه 25 اسفند 1393 نظرات (0)

آيه اولى الامر

«يا أَيُّها الَّذِينَ آمَنُوا أَطِـيعُوا اللّهَ وَأَطيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِى الأمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِى شَى‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ ذ لِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً»؛

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و صاحبان امر خود را [نيز] اطاعت كنيد، پس هرگاه در امرى [دينى] اختلاف نظر پيدا كرديد، اگر به خدا و روز قيامت ايمان داريد، آن را به [كتاب] خدا و [سنّت] پيامبر [او] عرضه بداريد، اين [كار] براى شما بهتر و عاقبت و پايانش نيكوتر است.


مدیر سایت بازدید : 955 یکشنبه 24 اسفند 1393 نظرات (0)

 

 

همایش فاطمی

نویسنده:حجت الاسلام والمسلمین جعفرپور

خلقت حضرت زهرا سلام الله علیها

1. وَ مِنْ طَرَائِفِ مَا وَجَدْتُهُ فِي حَدِيثِ سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ تَأْلِيفِ سُلَيْمَانَ بْنِ أَحْمَدَ الطَّبَرَانِيِّ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ‏ كُنْتُ أَرَى رَسُولَ اللَّهِ ص يَفْعَلُ بِفَاطِمَةَ ع شَيْئاً مِنَ التَّقْبِيلِ وَ الْإِلْطَافِ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ تَفْعَلُ بِفَاطِمَةَ لَمْ أَرَكَ تَفْعَلُهُ قَبْلُ فَقَالَ يَا حُمَيْرَاءُ إِنَّهُ لَمَّا كَانَتْ لَيْلَةُ أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ دَخَلْتُ الْجَنَّةَ فَوَقَفْتُ عَلَى شَجَرَةٍ مِنْ شَجَرِ الْجَنَّةِ لَمْ أَرَ شَجَرَةً فِي الْجَنَّةِ أَحْسَنَ مِنْهَا حَسَناً وَ لَا أَنْضَرَ مِنْهَا وَرَقاً وَ لَا أَطْيَبَ مِنْهَا ثَمَراً فَتَنَاوَلْتُ‏ ثَمَرَةً مِنْ ثَمَرِهَا فَأَكَلْتُهَا فَصَارَتْ نُطْفَةً فِي ظَهْرِي فَلَمَّا هَبَطْتُ إِلَى الْأَرْضِ وَاقَعْتُ خَدِيجَةَ فَحَمَلَتْ بِفَاطِمَةَ فَأَنَا إِذَا اشْتَقْتُ إِلَى الْجَنَّةِ سَمِعْتُ رِيحَهَا مِنْ فَاطِمَةَ يَا حُمَيْرَاءُ إِنَّ فَاطِمَةَ لَيْسَتْ كَنِسَاءِ الْآدَمِيِّينَ وَ لَا تَعْتَلُّ كَمَا يَعْتَلِلْنَ يَعْنِي بِهِ الْحَيْضَ‏......

مدیر سایت بازدید : 802 پنجشنبه 21 اسفند 1393 نظرات (0)

نویسنده:حجت الاسلام و المسلمین احمدی

کتاب الحجة
باب الاضطرار الی الحجة
 قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيُّ مُصَنِّفُ هَذَا الْكِتَابِ رَحِمَهُ اللَّهُ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ عُمَرَ الْفُقَيْمِيِّ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ أَنَّهُ قَالَ لِلزِّنْدِيقِ الَّذِي سَأَلَهُ مِنْ أَيْنَ أَثْبَتَّ الْأَنْبِيَاءَ وَ الرُّسُلَ قَالَ إِنَّا لَمَّا أَثْبَتْنَا أَنَّ لَنَا خَالِقاً صَانِعاً مُتَعَالِياً عَنَّا وَ عَنْ جَمِيعِ مَا خَلَقَ وَ كَانَ ذَلِكَ الصَّانِعُ حَكِيماً مُتَعَالِياً لَمْ يَجُزْ أَنْ يُشَاهِدَهُ خَلْقُهُ وَ لَا يُلَامِسُوهُ فَيُبَاشِرَهُمْ وَ يُبَاشِرُوهُ وَ يُحَاجَّهُمْ وَ يُحَاجُّوهُ ثَبَتَ أَنَّ لَهُ سُفَرَاءَ فِي خَلْقِهِ يُعَبِّرُونَ عَنْهُ إِلَى خَلْقِهِ وَ عِبَادِهِ وَ يَدُلُّونَهُمْ عَلَى مَصَالِحِهِمْ وَ مَنَافِعِهِمْ وَ مَا بِهِ بَقَاؤُهُمْ وَ فِي تَرْكِهِ فَنَاؤُهُمْ- فَثَبَتَ الْآمِرُونَ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ فِي خَلْقِهِ وَ الْمُعَبِّرُونَ عَنْهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ هُمُ الْأَنْبِيَاءُ ع وَ صَفْوَتُهُ مِنْ خَلْقِهِ حُكَمَاءَ مُؤَدَّبِينَ بِالْحِكْمَةِ مَبْعُوثِينَ بِهَا غَيْرَ مُشَارِكِينَ لِلنَّاسِ عَلَى مُشَارَكَتِهِمْ لَهُمْ فِي الْخَلْقِ وَ التَّرْكِيبِ فِي شَيْ‏ءٍ مِنْ أَحْوَالِهِمْ مُؤَيَّدِينَ‏ مِنْ عِنْدِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ بِالْحِكْمَةِ ثُمَّ ثَبَتَ ذَلِكَ فِي كُلِّ دَهْرٍ وَ زَمَانٍ مِمَّا أَتَتْ بِهِ الرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ مِنَ الدَّلَائِلِ وَ الْبَرَاهِينِ لِكَيْلَا تَخْلُوَ أَرْضُ اللَّهِ مِنْ حُجَّةٍ يَكُونُ مَعَهُ عِلْمٌ يَدُلُّ عَلَى صِدْقِ مَقَالَتِهِ وَ جَوَازِ عَدَالَتِهِ.......


مدیر سایت بازدید : 988 یکشنبه 25 آبان 1393 نظرات (3)

نویسندگان:

عبد الحجت حق جو

سعیده جعفری راد

 

چکیده:

یکی از مسائلی مهمی که در بحث مدیریت به صورت عمومی مطرح است، اصول و مبانی آن می باشد. با توجه به اینکه در این دوران مدیریت، جزء مقولات اضافه به شمار می آید، لازم است نسبت به قید همراهش تعریف و حیطه بندی شده تا بتوان با در نظر گرفتن این مقدمات، به صورت تاثیرگذار و مفید، اجرایی شود. ضرورت تببین مدیریت با توجه به وصف اضافه ی آن، بخاطر اقتضای خاصی است که آن وصف تلفیق شده با مدیریت به آن احتیاج دارد. یکی از این اوصاف اضافی بحث جهاد یا به تعبیری دیگر مدیریت جهادی است. باید توجه داشت که اسلام در مورد جهاد و مبارزه آموزه های فراوانی دارد  که این معارف، قابلیت تسری از حیطه ی نظامی به سایر بسترهای ارتباطی داخلی و بین المللی را دارند. بنابراین در این نوشتار ابتدا به یکسری اصول مدیریتی مرتبط با بحث به صورت عمومی پرداخته و سپس الزامات و مبانی جهاد و تاثیر آن را در مدیریت بررسی می کنیم.


مدیر سایت بازدید : 944 یکشنبه 25 آبان 1393 نظرات (0)

نویسنده:عبدالحجت حق جو

مقدمه

یکی از مسائل چالش برانگیز بعد از رسول گرامی اسلامی که سبب جدایی بین خطوط مسلمین شد، خلافت و جانشینی آن حضرت است. غیر از بحث الهی بودن منسب امامت و خلافت، سایر ادله هم به راحتی و آشکاری بر این امر دلالت دارند که یکی از این ادله دلیل عقلی است. با توجه به حساس بودن فرق مختلف اسلامی نسبت به مساله، اهمیت مطرح کردن دلیل عقلی به آشکاری روشن خواهد شد. ضمن اینکه بحث عقلی مقوله خشک و بدون انعطاف است ولی در این بحث بدون هیچ تعصبی شخص را با عقل خویش تنها می گذاریم که این امر سبب میشود وی بدون در نظر گرفتن غرض ورزی های قومی و فرقه ای به حقیقت امر پی برده و با تکیه بر عقل خود آن را بپذیرد.


مدیر سایت بازدید : 923 یکشنبه 25 آبان 1393 نظرات (0)

نویسنده:عبدالحجت حق جو

مقدمه

یکی از عوامل شکست ظاهری امام حسین علیه السلام در روز عاشورا و حوادث پس از آن، ورود عبیداله بن زیاد به کوفه و سرکوبی شدید یاران امام علیه السلام است. خفقانی که در کوفه بعد از ورود عبیداله بوجود آمد سبب شد به یکباره ورق برگشته و همه چیز علیه امام حسین علیه السلام شود. در این نوشتار سعی می کنیم که ابتدا در مورد شخصیت عبیداله کمی توضیح داده و سپس به عواملی که سبب شد وی به عنوان والی کوفه انتخاب شود اشاره کنیم....

 


 

 

مدیر سایت بازدید : 1040 یکشنبه 25 آبان 1393 نظرات (0)

نویسنده:   عبدالحجت حق جو

چکیده

يكي از مسائلی که در اصول مطرح می شود این است که آیا احکام، قوائد، اصول و... که در اصول یا فقه مطرح می شود تنها اختصاص به مجتهد دارد یا مکلف یا مقلد هم از این اصول می تواند استفاده کند و در جایی که امکان دسترسی به فقیه وجود ندارد از آن استفاده و حکم شرعی را استخراج کند؟! در مرحله ی بعدی به این سوال می رسیم که اصلا معنا و ماهیت تقلید چیست و چرا یک فرد در احکام شرعی فرعی باید از فردی دیگر تبعیت کند؟! مسائلی از این دست ریشه ای در فهم و عدم این ادله توسط مکلف هم دارد که به آن هم در این نوشتار پرداخته شده است.....

مدیر سایت بازدید : 823 یکشنبه 25 آبان 1393 نظرات (0)

نویسنده:عبدالحجت حق جو

مقدمه


در اعصار مختلف وجود عالمان دینی بخاطر درگیری مردم با مسائل فقهی و احکام مبتلابه در زمینه های فقهی کاملا مشهود بوده و بی نیازی از آنها کلامی کاملا گزاف و نابجاست. بحث تخصصی شدن علومِ عالمان دینی و حوزه های علمیه یکی از دغدغه های همیشگی بزرگان و علما از گذشته تاکنون بوده است. از شیخ بهایی نقل است که ایشان فرمودند غلبت کل ذی فنون و غلبت من کل ذی فن. وقتی در مقابل کسی که با فنون مختلف  آشنا بود قرار گرفتم پیروز شدم ولی وقتی با کسی در یک فن خاص متخصص بود مناظره کردم شکست خوردم. در همین باره رهبر انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله می فرمایند: حوز ها باید حرکت به سمت تخصصی شدن را جدی بگیرند و در فقه و اصول و بخش های مختلف فقهی و دیگر علوم اسلامی تخصص و درجات تخصصی به اجرا گذاشته شود.


مدیر سایت بازدید : 1009 یکشنبه 25 آبان 1393 نظرات (0)

نویسنده: عبدالحجت حق جو

بحث حقیقت حکم، مطابق تتبع بنده در دو جای کتاب نهایه الافکار به صورت پراکنده و با واسطه شدن بحث های متفرقه مطرح شده است. بنده سعی کردم بحث های مرتبط را با حذف بحث های متفرقه به همراه ذکر صفحات در یک جا جمع کنم و عین عبارات را به صورت کامل ذکر کردم. سپس  به طور خلاصه اقوال مطرح شده در حقیقت حکم را مطرح و خصوصا مبنای مرحوم عراقی در حد توان توضیح داده ام....


مدیر سایت بازدید : 763 یکشنبه 25 آبان 1393 نظرات (0)

 

نویسنده:عبدالحجت حق جو

هر چند اصل حرکت و قیام امام حسین علیه السلام با در نظر گرفتن جنبه های الهی، سیاسی و مردمی آن مورد تایید عموم و حتی قاطبه امت اسلامی است، ولی در این میان برخی جزئیات این حرکت محل بروز سوالات متعددی واقع شده است. یکی از این سوالها علت انتخاب کوفه به عنوان مقصد نهایی برای حرکت امام حسین علیه السلام است. البته باید این نکته را در نظر داشت که آن حضرت در حرکت و قیام خود از برخی شهرهای بزرگ آن زمان عبور کردند و یا اینکه به بزرگان آنها نامه نوشتند که بعد از بررسی های انجام شده، در نهایت این مقصد را با ارسال سفیر خود مسلم بن عقیل، برای خود انتخاب کردند.....


مدیر سایت بازدید : 912 سه شنبه 20 آبان 1393 نظرات (0)

بررسی احوال ابی جمهور احسائی
و
کتاب عوالی اللئالی

استاد: حجت الاسلام و المسلمین پاکدل
فرقه های انحرافی (صوفیه)
رشته ی مذاهب اسلامی، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
تهیه و تنظیم: عبدالحجت حق جو
سال تحصیلی 92-93

مدیر سایت بازدید : 804 سه شنبه 20 آبان 1393 نظرات (0)

نویسنده:عبدالحجت حق جو

چکیده
یک فرمانده ی نظامی چنانکه در بعد نظامی باید قوی باشد در بعد سیاسی هم باید قوی و ریز بین باشد. یکی از مصادیق مبارزات سیاسی هر فرمانده نظامی معاهدات نظامی است. سابقه ی صلح و معاهدات نظامی در تاریخ اسلام به عصر پیامبر گرامی اسلام صلی الله بر می گردد. عهدهایی که بین ایشان و قبایل یهود، نصارای نجران، مشرکین و... بسته شد و تا عدم پیمان شکنی آنان نیز پایدار بود. و همچنین در زمان امیرالمومنین علی علیه السلام معاهده ای بین ایشان و معاویه در جنگ صفین رخ داد. البته بايد در نظر داشته باشیم هدف اصلي نظام امامت جامعه‌سازي و صيانت از جامعة النبي است. جنگ و صلح اموري فرعي‌اند که در مسير جامعه‌سازي قرار دارند پس اگر هر کدام از ائمه علیهم السلام اقدام به جنگ یا صلح کردند وظیفه ای بوده که در این مسیر باید طی میشده که در بحث بعدی به آن خواهیم پرداخت. هر معاهده ی نظامی لزوما به این معنا نیست که پذیرندگان معاهده اقرار به شکست کرده و از حق خود بگذرند بلکه این امکان وجود دارد که این صلح مقدمه ای برای پیروزی بزرگتر یا زمینه ساز اقدامی مهم تر باشد.

مدیر سایت بازدید : 1211 سه شنبه 24 دی 1392 نظرات (1)

 

تعریف و غایت دانش منطق از نظر منطقدانان مسلمان

نویسنده:سید محمود یوسف ثانی
چکیده

نویسنده در این مقاله کوشیده است با توجه به تعاریفی که منطقدانان مسلمان از دانش منطق به عمل آورده اند، ضمن طبقه بندی آنها در دو گروه تعاریف نفسی و تعاریف قیاسی و همچنین با عنایت به غایاتی که آنان برای علم منطق برشمرده اند و تفکیک آنها به غایات معطوف به صورت و ماده و غایات معطوف به صرف صورت، از گفتار آنان چنین استنتاج کند که منطق بنا به تعریف و غایت خود، اولاً و بالذات ناظر به صورت اندیشه است نه ماده آن و دو بخش تصور و تصدیق منطق نیز اساساً، مربوط به مقام استدلال است نه مقام تعریف و مباحث مربوط به ماده استدلال و همچنین مباحث مربوط به تعریف را باید در علوم خاص دیگر پی گیری نمود. در این مقاله همچنین از مسائل دیگری همچون رابطه منطق و نحو و دلایل بی نیازی برخی علوم از منطق سخن به میان آمده است.

برگرفته از سایت:http://nameh-i-hikmat.sadiqjournals.ir/?_action=articleInfo&article=1207

مدیر سایت بازدید : 982 چهارشنبه 18 دی 1392 نظرات (1)

مسواکی که پیامبر به آن توصیه می‌کردند

نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، بیش از دویست تحقیق مختلف بر روی مواد و اثرات جالب چوب مسواک انجام گرفته که از خواص منحصر به فرد آن خبر می‌دهد. پیغمبر عظیم‌الشأن اسلام، حضرت محمد (صلی الله علیه واله و سلم)، اولین معرف و توصیه کنندهٔ این چوب در جهت بهداشت دهان و دندان بوده‌اند؛ در حالی که قبل از آن مسواکی وجود نداشته است و این بسیار جالب است. درخت مسواک در حقیقت درختچه ای است به ارتفاع متوسط 3 متری که شاخه‌های زیادی دارد و این شاخه‌ها به سمت زمین خمیده هستند و دارای پوستی نسبتاً شفاف، به رنگ سبز کمرنگ تا تقریباً سفید می‌باشند.

 

مدیر سایت بازدید : 643 دوشنبه 09 دی 1392 نظرات (0)

 ادله عقلی و نقلی اثبات ولایت فقیه

نویسنده: ابراهیم حمادی

مقدمه

پس از رحلت رسول خدا(ص)سه قلمرو از رسالت ایشان(ولایت معنوی- مرجعیت علمی- ولایت ظاهری)به ائمه ی اطهار(ع)منتقل شد وآنان به عنوان حجّت های خدا در روی زمین ، این مسئولیت ها را بر عهده گرفتند و در همین چارچوب ، جهاد و مبارزه کردند تا این که زمان امامت حضرت مهدی (عج)فرا رسید. با توجه به شرایط دشواری که پیش آمده بود،امام داوزدهم (عج)به فرمان خداوند از نظرها پنهان شد و در پس پرده ی غیبت قرار گرفت.امام(ع)ابتدا از طریق افرادی خاص که به نایبان چهارگانه معروف اند ،با شیعیان ارتباط داشت ومردم می دانستند که این افراد، به حضور امام زمان (عج)می رسند و رابط میان مردم و ایشان اند، این دوره را دوره ی«غیبت صغری»می گویند.....

مدیر سایت بازدید : 506 دوشنبه 09 دی 1392 نظرات (0)

گذری بر مفهوم شناسی مدیریت و برنامه ریزی در تبلیغ دینی

با گذری بر کتاب شناسی و مقالات نوشته شده در حوزه تبلیغ دینی، به راحتی می توان دریافت یکی از مسائلی که همواره مورد غفلت قرار گرفته، مراحل کلان در تبلیغ دینی است که نقش عمده و غیرقابل انکاری در ساز و کار تبلیغ دارد.

مدیر سایت بازدید : 507 دوشنبه 09 دی 1392 نظرات (0)

الگوی حضور کیست؟

گسترش روزافزون ارتباطات فرهنگی، جوامع مختلف را با فرآورده های فکری جدیدی که منعطف به تجربه ها و خواسته های غرب است رو به رو کرده است. در این بین جوامع اسلامی به دلایل متعدد از جمله: خودباختگی و مرعوب شدن در برابر پیشرفت تکنولوژی غرب، بیش از آنچه غرب از آنان بیاموزد، چشم به غرب دوخته اند و برای حضور زن در عرصه اجتماع، خصوصا مساله حجاب و پوشش، الگوهای غربی را برگزیده اند....


مدیر سایت بازدید : 600 دوشنبه 09 دی 1392 نظرات (0)

مباهله پيامبر اكرم(صل الله عليه و آله) با مسيحيان نجران
چكيده

يكي از آيات مشهور در فضيلت علي (عليه السلام)، آيه مباهله است كه درجريان مباهله بين پيامبر (صل الله عليه واله) و مسيحيان نجران در سال دهم هجري نازل گرديد.
طبق روايات تفسيري (شيعه و سني)، در اين آيه علي (عليه السلام) به منزله جان پيامبر (صل الله عليه وآله) است.
طبيعي است كه جانشين پيامبر (ص) كسي بايد باشد كه از ديگران به ايشان، شبيه تر و نزديك تر باشد. و تعبير «نفس پيامبر (صل الله عليه و آله)» كه در اين آيه بر علي (عليه السلام) قابل انطباق است، وافي به اين مقصود است.


مدیر سایت بازدید : 554 یکشنبه 08 دی 1392 نظرات (0)

عقلانيت وخردورزي حضرت زينب(سلام الله عليها)

نویسنده:زهره وظيفه

مقدمه

حضرت زينب(سلام­ الله­ عليها) دريايي از علوم و معارف اسلامي و مبلغ دين شريف جد بزرگوارشان مي باشند. ايشان در طول حيات با بركت خويش محضر هفت امام معصوم را درك كردند. بنابراين هركدام از ابعاد وجودي حضرت زينب(سلام­ الله­ عليها) مي­تواند سرلوحه­ي زندگي تمام مسلمانان باشد.

مدیر سایت بازدید : 576 یکشنبه 08 دی 1392 نظرات (0)

ولايت مداري حضرت زينب (سلام­ الله­ علیها)

نویسنده: راضيه مجردي

مقدمه

ولایت به معنای قرب و نزدیکی است و به حصول دو چیز در کنار هم بدون فاصله گفته می­شود، یکی از صفات حضرت زینب(سلام­ الله­ علیها) ولایت مداری است. این مساله به اندازه­ای مورد عنایت و توجه خداوند متعال قرار دارد که هیچ چیز را نمی­توان جایگزین این مساله کرد، امام باقر(علیه­السلام) در تاکید این مساله می­فرمایند: «اگر کسی همه شب ها را در نماز و همه روزها را روزه دار باشد، همه اموال خود را انفاق کند و همه سال، حج به جای آورد ولی ولایت ولی الله را نشناسد و اعمال خود را مطابق راهنمایی او انجام ندهد، او را در پیشگاه خدا ثوابی نیست و در شمار مومنان نخواهد بود.»

 

مدیر سایت بازدید : 640 یکشنبه 08 دی 1392 نظرات (0)

حضرت زينب کبري(سلام الله عليها) الگوي زن مسلمان

نویسنده:ريحانه نظريان


مقدمه
پروردگار عالميان در بسياري از امت ها و طايفه ها و نژادها افرادي شايسته، ارزشمند و نمونه بوجود آورد تا حجت خود را بر آن اقوام تمام نمايد تا هيچ کس نتواند عذري بياورد و بگويد به دليل نداشتن الگو و اسوه منحرف شديم و از راه کمال باز مانديم.
در ميان اين الگوها بانواني همچون حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها)، حضرت زينب(سلام الله عليها)، حضرت خديجه(سلام الله عليها)، حضرت مريم(سلام الله عليها)، حضرت آسيه(سلام الله عليها) و بزرگان ديگري به چشم مي¬خورند که هر کدام از آن مخدّرات، مقامي والا و جايگاه عظيمي دارند.

 

مدیر سایت بازدید : 528 یکشنبه 08 دی 1392 نظرات (0)

تاثير معصومين(عليهم السلام) برشخصیت حضرت زینب علیهاالسلام

نویسنده:محبوبه وحيد

مقدمه
حضرت زينب)سلام الله عليها(، بزرگ بانويي است كه با عظمت رفتار وسيره خود، نشان از تربيت فاطمي و علوي دارد، دقت در فرازهاي مختلف  زندگي آن حضرت، شخصيت والاي ايشان را نشان مي دهد. او دختر و خواهر و عمه چهار امام (عليهم السلام) است و شش معصوم(عليهم السلام) را درك نموده است. به عبارتي ديگر حضرت زينب)سلام الله عليها( در دامان وحي بزرگ شد و به بلوغ رسيد. اين حسن همجواري با ائمه معصومين(عليهم السلام) بر عظمت شخصيت آن بانو ي بزرگوار مي افزايد.

 

مدیر سایت بازدید : 651 شنبه 07 دی 1392 نظرات (0)

برهان صديقين از منظر متفكران اسلامي

نویسنده:فروغ خیاطی

چکیده

موضوع مقاله حاضر بررسی برهان صدیقین از منظر متفکران اسلامی می باشد که با هدف آشنایی

 بیشتر با محکم ترین و برترین استدلال در اثبات وجود واجب تعالی صورت پذیرفته است . با بررسی

در این زمینه روشن می شود که از بین براهین متعددی که بر اثبات وجود واجب تعالی اقامه شده،

برهان صدیقین دارای امتیازات ویژه ای است از جمله اینکه در استدلال از خود وجود به وجود واجب

سیر می شود. در این نوشتار سعی شده تقریرهای مختلفی که از سوی متفکران  اسلامی ارائه

شده، تبیین و در حد گنجایش مقاله تحلیل یا مقایسه شوند. روش تحقیق در این مقاله ترکیبی

 است .

مدیر سایت بازدید : 811 شنبه 07 دی 1392 نظرات (0)

نقد و بررسی براهین دکارت بر اثبات وجود خدا
نویسنده:فاطمه علمی راد

چکیده
دکارت برای اثبات وجود خدا سه برهان اقامه می کند. وی برای اثبات وجود خدا از مفهوم خدا بهره می گیرد. مفهوم خدا از نظر دکارت از جمله مفاهیم  فطری است. دکارت پس از استدلال اول تقریر دیگری از آن را ارائه می دهد که با توجه به تفاوت حد وسط برهان برخی آن را برهان جدید دانسته اند. سرانجام هنگام اثبات عالم ماده به برهان جدیدی در اثبات خدا می پردازد که به برهان وجودی موسوم شد. این برهان شباهت زیادی به برهان آنسلم دارد.
دکارت و هم مسلکان او این برهان را در اثبات وجود خدا کافی دانسته اما بسیاری از اندیشمندان آن را مقنع نمی دانند و نقدهای زیادی بر آن وارد کرده اند. در این نوشتار پس از بیان براهین دکارت، به توضیح برخی از اشکالات پرداخته شده است.


 

مدیر سایت بازدید : 518 شنبه 07 دی 1392 نظرات (0)

 

 

فرهنگ انتظار و آثار آن بر جامعه

چکیده
تحقیق حاضر با عنوان فرهنگ انتظار و آثار آن بر جامعه می باشد. از آن جایی که امروزه
مسئله ی انتظار یکی از مهمترین بحث های جهان معاصر بوده و سعی و تلاش دشمن در کمرنگ نمودن این فرهنگ می باشد ضروری است که به این مهم پرداخته شود.
فرهنگ انتظار دانشی است که فرد منتظر برای رسیدن به رشد و کمال در راستای انتظار داشته باشد در شکوفایی این فرهنگ عواملی تأثیرگذار هستند از جمله مادر، آموزش و پرورش، صدا و سیما، حوزه و دانشگاه اگر این عوامل نقش خود را به خوبی ایفا نمایند آثار فردی و اجتماعی انتظار حاصل می گردد. روش مورد استفاده در این تحقیق توصیفی و کتابخانه ای می باشد. نتیجه ی حاصله از این تحقیق حاکی از آن است که اگر فرهنگ انتظار به طور صحیح در بین همه ی نقش ها و نهادها، تبلیغ و نهادینه شود. جامعه ی منتظر می تواند اهداف خود را متناسب با فرهنگ غنی انتظار سامان بخشد و نظام اجتماعی خود را با انتظار هم سو و همراه نماید.

 

مدیر سایت بازدید : 691 شنبه 07 دی 1392 نظرات (0)

 

حجامت و زالو درماني در طب اسلامی

 

نویسنده:زهره خاكي

 

مقدمه :

 

قوانین بهداشتی که اسلام آن را تأسیس و یا امضاء نموده، غالباً دستوراتی ساده، قابل فهم و سهل الاجرا برای عموم مردم بوده است که تودۀ مردم با هر سطح از آگاهی های اجتماعی بتوانند با به کارگیری آن دستورات از قید گروه بزرگی از امراض رهایی یابند، یا به طور کلی نقش پیشگیری را دارا می باشند.
حجامت نیز یکی از دستوراتی است که این ویژگی را به طور اخصّ دربردارد.
ویژگی فوق الذکر و کاربردی بودن این دستورات  به گونه ای بوده است که ضرورت توجه و تفکر به مبادی علمی و مکانیسم های حاکم بر این قوانین بهداشتی و سلامتی را تحت الشعاع قرار داده و متأسفانه در پاره ای از موارد موجبات ساده اندیشی و کم توجهی به مفاهیم عمیق علمی آن را فراهم آورده است.
امید است که نسل عالم جامعه اسلامی با دقتی موشکافانه به تبیین و تدوین اصول علمی حاکم بر قوانين بهداشتی و درمانی موجود در اسلام بپردازد تا از این رهگذر، سلامتی برای جامعه جهانی و اعتبار مضاعف برای اسلام فراهم آید.

 


 

 

مدیر سایت بازدید : 641 شنبه 07 دی 1392 نظرات (0)

 

عوالم سه گانه در حكمت متعاليه

نویسنده:شهلا هوشیار

چکیده

موضوع مقاله حاضر عوالم سه گانه در حکمت متعالیه می باشد که با هدف بررسی اندیشه

صدرالمتالهین و دیدگاه او در این زمینه صورت پذیرفته است نظریه عوالم سه گانه در اندیشه صدرائی

 براساس تطابق قوای ادراکی سه گانه درونی انسان یعنی ادراک حسی و ادراک خیالی و ادراک

عقلی با عوالم سه گانه ای مذکور است. در این نوشتار علاوه بر تبیین نظر صدرالمتألهین و دیدگاه

وی به تبیین و بیان نظرات علامه طباطبایی به عنوان یکی از پیروان حکمت متعالیه پرداخته ایم. روش

 پژوهش در مقاله حاضر توصیفی می باشد که به توصیف دیدگاه های حکمای مذکور پرداخته شده

است.


 

مدیر سایت بازدید : 465 شنبه 07 دی 1392 نظرات (0)

زندگي و سيره تربيتي حضرت نوح عليه السلام در قرآن

مقدمه

انسان به خاطر محدودیت¬ها¬ی فراوان و کاستی های بی شمار، لیاقت و شایستگی آن را ندارد که خود بتواند برنامه¬ی سعادت خویش را تدوین کند؛ از این رو خداوند منّان که خالق انسان است با ارسال کتب آسمانی از طریق پیامبران الهی دستورالعمل و برنامه¬ی رستگاری بشر را ارائه نموده است. از جمله در درون قصه¬های بی بدیل خود در قرآن، کامل¬ترین اسوه¬های تربیتی را برای ارائه¬ی راه درست معرفی کرده است. آن¬ها در طول تاریخ بشر همواره در جهت وصول به مقصد و آرمان خود، کار و تلاش کرده و با رفتارها و موضع‌گیری‌های خارق‌العاده خود، صفحه تازه‌ای را در تاریخ گشوده و شیوه جدیدی از تلاش و مقاومت را بنیان نهاده اند وبا سود جستن از شیوه¬های تربیتی الهی در هدایت انسان¬ها به سوی نور و کمال کوشیده¬اند.
نوشتارحاضر به بررسي روش¬های تربیتی حضرت نوح 7 پرداخته است. قوم نوح نبی 7 ظالم¬تر و طغیان¬گرتر از دیگر اقوام بوده و نه تنها از این پیامبر الهی حمایت نمی کردند؛ بلکه سدّ راه هدايت‌گري و روشن‌گري ايشان نيز مي‌گرديدند؛ از این رو ست که در دوران طولانی رسالت ایشان تنها عده¬ای قلیل، ایمان آوردند که همین امر نشان می¬دهد حضرت با چه مشکلات و مصایبی رو برو بوده¬اند.
در این تحقیق سعي شده است تا از لا¬بلای گفتگوهايي که بين حضرت نوح7 و قوم ایشان ردّ و بدل شده و در قرآن به آن¬ها اشاره شده است به شیوه¬های تربیتی این بزرگوار در مواجهه با مخالفت های بسیاری که صورت می گرفت پی برده شود و روش برخورد ایشان با جامعه آن روز روشن شود.


 

مدیر سایت بازدید : 902 شنبه 07 دی 1392 نظرات (1)

مقدمه:

راهبردهاي تغيير و اصلاح رفتار از جمله اموري است كه ضرورت تدوين و تنظيم آن بيش از ساير موارد است؛ لذا اين پژوهش سعی در بررسی این روش‌ها دارد. علاوه بر اين،  نوشتار حاضر در پي آن است تا با رويكردي تطبيقي گامي هر چند كوتاه در راه بازشناسي و بازنمايي اصالت، هويت و جامعيت تعليم و تربيت و روان‌شناسي اسلامي بردارد، اين پژوهش سعي نموده با رويكردي به نظريات غربي از باب اصل يُعْرَفُ الاُمُوْرُ بِالأَضْدَادِ برتري نظريه اسلامي را به اثبات برساند. در غرب مكاتب غربي هر كدام با توجه به مباني نظري مختلف خود به گروهي از راهبردها متمسك شده‌اند كه گرچه كاربست اين راهبردها در مواردي مطلوب و مناسب به نظر مي‌رسد اما هرگز به تنهايي كارآمدي و اعتبار چنداني ندارد. درمقابل اسلام با بينش جامع و عميق و دقيق خود همه راهبردهاي موجود را مورد توجه قرار داده است. با اين نگاه اين پژوهش به بررسي تطبيقي و مقايسه‌اي مفاهيم رفتار، تغيير رفتار و راهبردهاي تغيير رفتار در اسلام و دانش روان شناسي رایج و نيز به مباني نظري تغيير رفتار(مباني انسان‌شناسي، معرفت‌شناسي و هستي‌شناسي) از منظر اسلام و روان‌شناسی رایج پرداخته است و همچنین تبييني در رابطه با راهبردهاي تغيير رفتار در اسلام ارائه نموده است و در این راستا تلاش نموده تا به شکلی جامع تحلیلی روان‌شناختی از
راهبردها ارائه دهد. این پژوهش از نوع پژوهش‌های میان‌رشته‌ای است که با هدف تبیین راهبردهای تغییر رفتار به بررسی گستره و روابط سه حوزه روان‌شناسی، تعلیم و تربیت و دین می‌پردازد. اميد است كه به حول و قوه الهي پژوهشگران اين حوزه گام‌هاي بعدي را در راستاي دست‌يابي به حقايق بيشتر با درايت و دقت هر چه بيشتر بردارند.


 

 

تبلیغات

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • فیلمدرس های طبقه بندی شده زبان
  • مجمع جهانی شیعه شناسی
  • مجمع جهانی شیعه شناسی
  • مجمع جهانی شیعه شناسی
  • چت روم
  • نوای معطر الهی
  • talabe
  • منتظران ظهور
  • حوزه علمیه امام مهدی
  • علوی استدلالی
  • مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت (زهرا سلام الله علیها)
  • مدرسه علمیه حضرت زینب
  • مدرسه علمیه رقیه
  • مدرسه علمیه نرجس
  • گروه امنیتی آشیانه هک
  • بانک اشعار مداحان و اشعار مناسبتی
  • بانک اشعار مداحان و اشعار مناسبتی
  • ذاکرین پرتال
  • ثامن تم
  • افزایش بازدید و محبوبیت سایت در گوگل +1
  • جامعترین گالری عکس های مذهبی
  • کریم اهل بیت
  • پایگاه رسمی عفاف و حجاب
  • انصار الحسین
  • علی محمدی-طلبه ای از زنجان
  • عکسکده ، بزرگترین گالری عکس و تصویر خوانندگان ، بازیگران، هنرمندان، عکس های بامزه و طنز ، تصاویر طبیعت و والپیپر
  • پایگاه اینترنتی کورش بزرگ، پرتال سرگرمی و تفریحی، روانشناسی، سلامت، مد ، پزشکی، دکوراسیون، کامپیوتر، آشپزی، دنیای بازیگر�
  • تارنمای سرگرمی مذهبی صلوات
  • خادمان جوان حرم رضوی
  • اخلاق.نت
  • موسسه فرهنگی دارالهدی
  • مرکز تخصصی اخلاق و تربیت
  • مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان(عج) اصفهان
  • مدرسه عالی فقه و اخلاق
  • آل محمد(ص)
  • ذاکــــــریــــن گـــــــیلان
  • پایگاه اینترنتی حامیان حجاب
  • دستنوشتـﮧ هاے محمدجواد میرزابیگے
  • پرواز جـوان
  • ☫ مقر افسران جنگ سایبری ☫
  • تحـلیلگر بسـیجی
  • حامیان ولایت سیّد علی
  • تـ ع ـجیل | TaaJiL
  • مقتدر مظلوم | Mazloum.Ir
  • خـــــادم بچه ارزشی ها
  • سایت جامع مذهبی
  • پایگاه رسمی عفاف و حجاب
  • به سوی نور
  • بیداری اسلامی|جنبش اسلامی
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    به نظر شما مقالات ارائه شده در این سایت در چه سطحی هستند؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 220
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 621
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 47
  • بازدید ماه : 28
  • بازدید سال : 898
  • بازدید کلی : 252,334
  • کدهای اختصاصی
    تماس با ما