loading...
بانک جامع اطلاعاتی مقالات طلاب حضرت صاحب الزمان(عج)
حدیث روز
مدیر سایت بازدید : 902 شنبه 07 دی 1392 نظرات (1)

مقدمه:

راهبردهاي تغيير و اصلاح رفتار از جمله اموري است كه ضرورت تدوين و تنظيم آن بيش از ساير موارد است؛ لذا اين پژوهش سعی در بررسی این روش‌ها دارد. علاوه بر اين،  نوشتار حاضر در پي آن است تا با رويكردي تطبيقي گامي هر چند كوتاه در راه بازشناسي و بازنمايي اصالت، هويت و جامعيت تعليم و تربيت و روان‌شناسي اسلامي بردارد، اين پژوهش سعي نموده با رويكردي به نظريات غربي از باب اصل يُعْرَفُ الاُمُوْرُ بِالأَضْدَادِ برتري نظريه اسلامي را به اثبات برساند. در غرب مكاتب غربي هر كدام با توجه به مباني نظري مختلف خود به گروهي از راهبردها متمسك شده‌اند كه گرچه كاربست اين راهبردها در مواردي مطلوب و مناسب به نظر مي‌رسد اما هرگز به تنهايي كارآمدي و اعتبار چنداني ندارد. درمقابل اسلام با بينش جامع و عميق و دقيق خود همه راهبردهاي موجود را مورد توجه قرار داده است. با اين نگاه اين پژوهش به بررسي تطبيقي و مقايسه‌اي مفاهيم رفتار، تغيير رفتار و راهبردهاي تغيير رفتار در اسلام و دانش روان شناسي رایج و نيز به مباني نظري تغيير رفتار(مباني انسان‌شناسي، معرفت‌شناسي و هستي‌شناسي) از منظر اسلام و روان‌شناسی رایج پرداخته است و همچنین تبييني در رابطه با راهبردهاي تغيير رفتار در اسلام ارائه نموده است و در این راستا تلاش نموده تا به شکلی جامع تحلیلی روان‌شناختی از
راهبردها ارائه دهد. این پژوهش از نوع پژوهش‌های میان‌رشته‌ای است که با هدف تبیین راهبردهای تغییر رفتار به بررسی گستره و روابط سه حوزه روان‌شناسی، تعلیم و تربیت و دین می‌پردازد. اميد است كه به حول و قوه الهي پژوهشگران اين حوزه گام‌هاي بعدي را در راستاي دست‌يابي به حقايق بيشتر با درايت و دقت هر چه بيشتر بردارند.


 

 

مدیر سایت بازدید : 613 دوشنبه 25 آذر 1392 نظرات (0)

محبت پنهاني سيد الشهدا در دلهاي مؤمنين
حديثي از رسول گرامي اسلام ( صلي الله عليه و آله و سلم) نقل است كه فرمودند:
اِنَّ لِلحسين مَحبةً مَكتومةفي قلُوبِ المؤمنين.

 

مدیر سایت بازدید : 555 یکشنبه 24 آذر 1392 نظرات (0)

 استفاده‌هاي نادرست از تلفن همراه                    
 
از نمونه كاربردهاي غيراخلاقي بلوتوث نيز مي‌توان به انتشار فيلم خانوادگي برخي از بازيگران سينما و تلويزيون و يا اعضاي تيم ملي فوتبال اشاره كرد كه اين فيلم‌ها نيز توسط دوربين‌هاي گوشي ضبط شده و از طريق بلوتوث و با سرعتي غيرقابل وصف در سطح كشور منتشر مي‌شوند.

 

مدیر سایت بازدید : 445 یکشنبه 24 آذر 1392 نظرات (0)

(بررسي نقش مادر، در تربيت فرزند در دوران بارداري از ديدگاه قرآن، سنت و علم)

محقق:زهره عرفاني‌نژاد

 

 

مدیر سایت بازدید : 471 شنبه 23 آذر 1392 نظرات (0)

امامت

تهیه کنندگان:
امیر شریفی.رسول فرحانی.هادی مراقی.

(( بسم الله الــرحمن الــرحیم ))
امامت و پیشوایی در معنای گسترده ی آن یکی از ضرورت های زندگی اجتماعی بشر است . از گزارش های تاریخی و مطالعه جوامع بشری در گذشته و حال به دست می آید که همواره در جوامع گوناگون بشری ، بدوی وشهری ، کوچک و بزرگ ، سنتی و مدرن ، ساده و پیچیده ، فرد یا افرادی بوده اند که با عناوین و شیوه ای مختلف نقش امامت و رهبری را ایفا کرده ه اند . این واقعیت تاریخی گواه عینی سخن امام علی ( ع ) است که فرمود : ( مردم را از امیری نیکوکار یا تبهکار گریزی نیست )....

مدیر سایت بازدید : 515 شنبه 23 آذر 1392 نظرات (0)

ادله عقلی و نقلی اثبات ولایت فقیه

نویسنده: ابراهیم حمادی

مقدمه

پس از رحلت رسول خدا(ص)سه قلمرو از رسالت ایشان(ولایت معنوی- مرجعیت علمی- ولایت ظاهری)به ائمه ی اطهار(ع)منتقل شد وآنان به عنوان حجّت های خدا در روی زمین ، این مسئولیت ها را بر عهده گرفتند و در همین چارچوب ، جهاد و مبارزه کردند تا این که زمان امامت حضرت مهدی (عج)فرا رسید. با توجه به شرایط دشواری که پیش آمده بود،امام داوزدهم (عج)به فرمان خداوند از نظرها پنهان شد و در پس پرده ی غیبت قرار گرفت.امام(ع)ابتدا از طریق افرادی خاص که به نایبان چهارگانه معروف اند ،با شیعیان ارتباط داشت ومردم می دانستند که این افراد، به حضور امام زمان (عج)می رسند و رابط میان مردم و ایشان اند، این دوره را دوره ی«غیبت صغری»می گویند.

مدیر سایت بازدید : 522 جمعه 22 آذر 1392 نظرات (0)

خواستگار طلبه(1)

ازدواج سنت رسول اکرم صلی الله علیه و آله است و علاوه بر ابعاد مذهبی، ریشه در فطرت و نیاز های بشر دارد.

«و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودة و رحمة ان فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون.»[1]" و از نشانه‏هاى او اینكه از [نوع‏] خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید، و میانتان دوستى و رحمت نهاد. آرى، در این [نعمت‏] براى مردمى كه مى‏اندیشند قطعاً نشانه‏ هایى است."

مدیر سایت بازدید : 515 دوشنبه 18 آذر 1392 نظرات (0)
نویسنده:زهیر ملک زاده
مقدمه
همان‌طور كه مي‌دانيم تمام انسانها لايق مقام والاي عصمت نيستند و اين مقام تنها در خور كساني است كه به هر چه كمال و ارزش‌هاي انساني كه وجود دارد رسيده باشند.
كساني كه داراي مقام عصمت هستند ره‌آورد شوم گناهان را چنان شخصي كه اثركشنده زهر را مي‌داند آگاهند و هيچ گاه به خود اجازه ارتكاب گناهان و رذائل اخلاقي را نمي‌دهند اما كساني كه داراي چنين مقامي نيستند بايد به قرآن كريم و مفسران حقيقي رجوع كنند تا با تعليمات آنان و موعظه و تحذير از ره‌‌آورد آنها در اين دنيا و عذاب‌هاي اخرويشان آگاه شوند تا از ارتكاب آنها خودداري كنند.
از سوي ديگرشناختن رذائل اخلاقي از متن دين و جزء آن محسوب مي‌شود كه طبق آيه نفرواجب كفايي شمرده شده است. با اين توضيح لزوم تحقيق درباره اين موضوع كه واجب كفايي است فراهم مي‌شود و بر هر شخصي لازم است تا رذائل اخلاقي را بشناسد و از ارتكاب آنها پرهيز كند.
در اين دست نوشته سعي شده است تا با رجوع به كلام مولاي متقيان حضرت علي عليه السلام فهرست اجمالي گناهان و رذائل اخلاقي و خصوصيات آنان و ره‌آورد شوم آنان تبيين شود تا زمينه پرهيز از آنها فراهم شود اما چون كلام حضرت علي عليه السلام در نهج البلاغه در مقام بيان تمام اين موضوع نيست و گاهي استطراداً به خصوصياتي چند از آنها پرداخته‌اند، لذا تمام گناهان و رذائل اخلاقي در نهج البلاغه اشاره نشده و در مواردي براي پرهيز دادن كارگزاران و يا پرهيز دادن مردم فقط نامي از آنها به ميان آمده است. ما هم با محوريت نهج البلاغه به تبيين و توضيح آنها مي‌پردازيم اما قبل از بحث به خصوصياتي چند از گناهان مي‌پردازيم تا فضاي اين بحث ايجاد شود و سپس به تبيين موضوع اصلي مي‌پردازيم و در پايان عوامل پاكسازي گناهان را يادآور مي‌شويم.

مدیر سایت بازدید : 488 دوشنبه 18 آذر 1392 نظرات (0)
نویسنده:روح الله کریمی
مقدمه
از ابتدائي‌ترين سؤالي كه براي هر شخص مطرح مي‌شود اين است كه «انسان براي چه آفريده شده است؟»
خداوند در قرآن به صراحت و شفافي درباره‌ي خلقت انسان چنين مي‌فرمايد كه: «وما خلقت الجنّ والإنس إلاّ ليعبدون» خداوند هدف خلقت را چيزي جز عبادت نمي‌داند و محصور مي‌كند كه هدف خلقت فقط عبادت است. زماني مي‌توانيم خداوند را عبادت كنيم كه عبادت را به خوبي بشناسيم، انواع آن را بدانيم، عبادت‌هاي صحيح و غلط را بدانيم و يا به عبارت ديگر افراط و تفريط در عبادت را بدانيم تا دچار آن نشويم، و هدف و انگيزه از عبادت را بدانيم.
بايد به اين مطالب درست پاسخ دهيم تا بتوانيم اين فعل اساسي را همانطور كه خداوند مي‌خواهد انجام دهيم.
براي پاسخ به مطالبمان دست دراز مي‌كنيم به دامان أمير المؤمنين عليه السلام و در حدّ ظرفيت خودمان از كلمات آن حضرت بهره‌مند خواهيم شد.
آب دريا را اگر نتوان كشيد هم به قدر تشنگي بايد چشيد
 
مدیر سایت بازدید : 514 دوشنبه 18 آذر 1392 نظرات (0)
نویسنده:رضا محمود زاده بادي
چکيده:
در اين پژوهش جايگاه و مقام استاد از ديدگاههاي مختلف از قبيل قرآن کريم، ائمه اطهار عليهم السلام، علما، بزرگان، ادبا و شعرا مورد بررسي قرار گرفته است.
در ذيل اين موضوع داستانهايي با موضوعاتي چون: احترام علماء به اساتيدشان، بي احترامي به اساتيد و ثمره آن و داستانهايي از بزرگواري اساتيد به شاگردانشان، بيان مي‌شود.
ضرورت اين مهم را در تأثير آن در رشد و تعالي علمي و معنوي طلبه مي‌توان يافت، لازم به ياد آوري نيست که دانش پژوه براي موفقيت به دو بال علمي و معنوي نيازمند است و هر آنچه که باعث تقويت اين دو بال (و همچنين ضعف اين دو) گردد تأثير مستقيم در موفقيت او نيز خواهد داشت.
در انتهاي اين پژوهش به اين نتيجه دست يافتم که: نحوه تعامل با استاد تأثيري بسيار ژرف و غير قابل انکار در زندگي و سعادت دنيوي و اخروي افراد (به طور عموم) و دانش پژوهان (به طور خصوص) دارد.

مدیر سایت بازدید : 519 دوشنبه 18 آذر 1392 نظرات (0)

 

نویسنده:علی اکبر رحمانی شمسی

مقدمه

«ﺇنّ َ ابراهيم لحليم اوّهُ منيب »

خداوند انسانها را با سليقه ها و نظرات و رفتارهاي مختلفي آفريد لذا انسانها در راستاي برطرف كردن نيازهاي خود بايد با يكديگر ارتباط بر قرار كنند تا بوسيله آن رفع نياز كنند حال اين تكامل و ارتباط افراد جامعه ممكن است در بعضي چيزهاي مشترك يا غير مشترك ناسازگاري هاي رفتاري را به همراه بياورد.

لذا اين جامعه با اين همه سليقه و نظر بايد تابع اصولي باشد تا نظم در آن جامعه رعايت شود و بوسيله آن زندگي آرام و راحتي براي افراد جامعه مهيا شود.

قانون¬هاي اجتماعي مي تواند در نظم تك تك افراد جامعه ما را كمك كند و ما را به هدف خود نزديك نمايد با اين وجود در بين افراد جامعه هر كس صبورتر، حليم¬تر و داراي تحمّل بيشتري باشد بازدهي كارش در آن جامعه بيشتر است بخصوص اگر رهبر و مدير جامعه باشد چون بايد نظرات مختلف را بشنود و آنها را با يكديگر تطبيق دهد و با توجه به صلاح جامعه آن را پياده كند.

صفت حلم در قرآن همواره به خداوند نسبت داده شده مگر در سه مورد كه دو مورد آن در وصف ابراهيم و فرزندش اسماعيل عليهما السلام است و يك مورد در وصف شعيب است از زبان ديگران.

ما بر آنيم تا در اين مجموعه به بيان صفت حلم در گفتار معصومين بپردازيم تا اهميت اين صفت از گفتار آنها مشخص گردد و شيعيان با كاربرد اين صفت در زندگي بتوانند هم در جلب رضايت پروردگار و هم دستيابي به زندگي آرام و همراه با محبت بيشتر موفق شوند.


مدیر سایت بازدید : 600 دوشنبه 18 آذر 1392 نظرات (1)

نویسنده:حسینعلی حقیقی

مقدمه:

     روزه عبادتی است ویژه، که بیان گر روح بندگی و تسلیم و نشان سرسپردگی روزه دار، در برابر دستور های خدا است. روزه دارای فرهنگ مخصوص به خود است و روزه داران در ماه مبارک رمضان با واژه های مربوط به این فرهنگ بیشتر سروکار پیدا می کنند.

     با روزه گرفتن هر گونه ناخالصی و گناه، از عرصه جان آدمی، با آتش مغفرت روزه، ذوب می شود و نیز باران رحمت و مغفرت کریمانه این ماه مبارک، از آسمان معارف حیات بخش آن، بر صحرای دل پاک روزه داران مشتاق می بارد و موجب رویش گل های پر طراوت و روح پرور رهایی از بدن تن و سبب پیدایش بهار خلوص و تقرب و باعث تجلی سبزه های دل نواز پارسایی و ایثار می گردد. به همین علت، پیامبر اکرم, ماه رمضان را« شهر الله» می خواند و همواره پیش از حلول این ماه، مردم را به آمدن آن بشارت می داد: یا اَیُّهَا النّاسُ إنَّهُ قَد اَقبَلَ اِلَیکُم شَهرُ اللهِ.

واگر انسانمی دانست که ماه مبارک رمضان، چه برکاتی را بر سرزمین زندگی فردی و اجتماعی او فرود می آورد، همواره آرزو می کرد که سراسر سال، او زیر پوشش روزه داری قرار گیرد؛ چنان که در کلامی از حضرت رسول خدا , آمده است : لَو یَعلَمُ العَبدُ ما فی رَمَضان لَوَدَّ اَن یَکُونَ رَمَضانُ اَلسَّنَه.( اگر بنده خدا بداند که چه برکاتی در ماه مبارک رمضان نهفته است، دوست می دارد که همه روزهای سال خود را روزه دار باشد.

      همان گونه که فروردین، آغاز سال شکوفایی طبیعت است و محرم، آغاز سال حماسة و شور است، ماه مبارک رمضان نیز آغاز سال عرفان است.

امام صادق} می فرماید: اِذا سَلَمَ شَهرُ رَمَضانَ سَلَمَتِ السَّنَهُ وَ رَأسُ السَّنَهِ شَهرُ رَمَضانَ. اگر ماه رمضان، سالم سپری شود و آدمی از بهار آن، گل های معطر عرفان بچیند، بقیة ماه های سال او نیز سالم سپری خواهد شد.

فصل اول : موقعیت و جایگاه روزه

      امام خمینی<به یاران خود یادآوری می کردند که آن گونه نباشید که پیش از فرا رسیدن ماه رمضان، همانند ساعت، به دست شیطان کوک شده، در این یک ماه که شیاطین در زنجیرند. شما به طور خودکار به معاصی و اعمال خلاف دستورهای اسلام مشغول گردید. گاهی انسانِ عاصی و گرفتار، بر اثر دوری از حق و فراوانی در ارتکاب گناه، آن چنان در تاریکی و نادانی فرو می رود که دیگر نیازی به وسوسه شیطانی ندارد و خود بهرنگ شیطان در می آید.« صبغه الله» مقابل صبغه شیطان است.



 

 

 

مدیر سایت بازدید : 644 یکشنبه 17 آذر 1392 نظرات (0)

 

نویسنده: محمد حسین کرمانی

چکیده

مقاله حاضر به بررسی اهمیت مسئولیت اخلاقی، معنای مسئولیت اخلاقی، انواع مسئولیت اخلاقی بنا بر اخباری یا انشایی بودن گزاره های اخلاقی و نهایتا بررسی اینکه آیا مسئولیت اخلاقی مربوط به فرد است یا گروه و سازمان.


مدیر سایت بازدید : 495 یکشنبه 17 آذر 1392 نظرات (0)

نویسنده:حجت الاسلام محمد حسین کرمانی

 

چکیده

مقاله حاضر به بررسی اهمیت نظام خانواده، سرپرستی در نظام خانواده، اختلافات خانوادگی، منشا اختلافات، راه حل برطرف کردن اختلافات و الگوهای رفتاری قرآنی می پردازد.


مدیر سایت بازدید : 502 یکشنبه 17 آذر 1392 نظرات (0)

نویسنده:حجت الاسلام محمد حسین کرمانی

چکیده:

هدف مقاله حاضر آن است تا نشان دهد مراد از "الذین معه" در آیه آخر سوره فتح، معیت زمانی و مکانی و ظاهری نیست بلکه مراد، معیت دینی و عملی است و این اوصافی که خداوند در این آیه فرموده است مخصوص اصحاب خلص رسول گرامی اسلاماست و نهایتاً ردی است بر اهل سنت، در آخر هم توضیح مختصری از این اوصاف بیان می شود.


مدیر سایت بازدید : 633 یکشنبه 17 آذر 1392 نظرات (0)

 

نویسنده:حجت الاسلام محمد حسین کرمانی

چکیده

مقاله حاضر به بررسی واژه حکمت و مشتقات آن از نگاه لغویون، فلاسفه و قرآن می پردازد و ارتباط آن را با اخلاق بررسی می کند.


مدیر سایت بازدید : 437 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

نویسنده:حجت الاسلام سید محسن مرتضوی

مقدمه

اجتماعی بودن و یا اجتماعی نبودن زن

مسئله زن همیشه با پیچیدگی ها و ابهاماتی همراه بوده و لذا سوء استفاده های زیادی هم از آن شده است تا جایی که بعضی این مسئله را تحت عنوان چهره اعجاب انگیز زن یاد کرده اند. غربی ها که معمولا نظراتشان تحت تأثیر شهواتشان است، زیر پرچم دفاع از حقوق زنان و تأسف برای پایمال شدن انتظارات آنان، اشک تمساح می ریزند و پیرامون زن، بدتر از زمان جاهلیتِ قبل از اسلام عمل نموده اند تا جایی که می توان این دوران را جاهلیت دوم نام نهاد. آنان با نظراتِ به اصطلاح روشن فکرانه خودشان، بالاترین بی احترامی را به زن کرده اند و او را فقط آلت دست مرد و به عنوان یک وسیله تبلیغاتی برای اجناس خودشان قرار داده اند و بیشترین سوء استفاده های جنسی را از آن می کنند.


مدیر سایت بازدید : 454 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

نویسنده:حجت الاسلام سید محسن مرتضوی

مقدمه

لباس واژه ای است عربی و به پوششی می گویند که انسان خود را با آن می پوشاند.
پوشش و لباس برای انسان یک ارزش عقلی و شرعی است و انسان را از سایر موجودات متمایز می کند، زیرا انسان علاوه بر تمایل جنسی و لذت خوردن و آشامیدن، نیازهای جسمی دیگری نیز دارد که از جمله آن، نیاز به پوشش است. نیازی که از اول خلقت به همراه انسان بوده است. وقتی که حضرت آدم علیه السلام از درخت
ِ نهی شده تناول فرمودند، لباس از تنشان افتاد و به ناچار از برگ های درختان برای پوشاندن بدن خود استفاده کردند.


«در قرآن کریم از لباس به عنوان نعمت الهی یاد شده است و می فرماید: و جعل لکم سَرابیل تَقیکُم الحَرّ و سرابیل تقیکم بأسکم: و برای شما پیراهن هایی آفریده که شما را از گرما و خطرات حفظ می کند. در این آیه از جمله نعمت هایی که خداوند به ما داده است را لباس می داند. مفسرین گفته اند: سرما هم در اینجا مورد نظر است و در واقع و جعل لکم سرابیل تقیکم الحر و البرد مورد نظر است و «برد» که لنگه دیگر «حر» است، در اینجا محذوف ولی معنای آن منظور خواهد بود.» و در آیه دیگر می فرماید: و علّمناه صنعة لبوس لکم لتحصنکم من بأسکم: و به او (داوود علیه السلام) ساختن زره (که نوعی لباس رزمی است) یاد دادیم تا شما را از آسیب و خطر محافظت کند.


مدیر سایت بازدید : 451 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

نویسنده:حجت الاسلام سید محسن مرتضوی

مقدمه

برای دسترسی به دیدگاه اسلام ناب در همه مراحل زندگی، باید به سیره عملی امامان معصوم علیهم السلام به عنوان جامع ترین الگو مراجعه نمود، با این هدف که دچار افراط و تفریط نشویم و سوار بر کشتی امن اهل بیت علیهم السلام به سر منزل مقصود، هدایت گردیم.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: من عمِل علی غیر علم کان ما یُفسد أکثرُ مما یُصلح: کسی که بدون شناخت، عمل و حرکت کند، بیشتر از آنکه اصلاح کند به فساد می کشاند. و نیز می فرمایند: إن لکل شیئ دِعامةً و دعامة هذا الدین الفقه و لَفقیه واحد أشد علی الشیطان من ألف عابد: هر چیزی زیر بنا و اساسی دارد؛ زیر بنا و اساس دین اسلام، شناخت است و نقش مقاومت یک فرد دارای شناخت در برابر شیطان، از نقش هزار عابد بیشتر است.


 

مدیر سایت بازدید : 436 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

نویسنده:حجت الاسلام سید محسن مرتضوی

روابط پسر و دختر از نظر اسلام

مقدمه

زندگي انسان بر پايه روابط اجتماعي و پيوندها شكل مي گيرد و اصولا انسان ها نمی توانند اجتماعی نباشند، اماآن چه از نظر اسلام در اين اجتماع مهم است، حركت به سوي اخلاق متعالي و پيشرفت هاي معنوي وكمال فردي و اجتماعي انسان است. انسان، به ویژه جوان ونوجوان، به ارتباط اجتماعى نیازمند است؛ زیرا آدمى موجود اجتماعى است و ارتباط با دیگران پاسخ نیازهای درونى به شمار مى‏آید. داشتن روابط ضرورت دارد؛ ولى چگونگى آن از اهمیت بیش‏ترى برخوردار است. در اين ميان ارتباط اجتماعی با جنس مخالف موضوعى مهم و حساس است.
بدون تردید اگر ائمه علیهم السلام از حضور زنان در جامعه نهی کرده اند این طور نیست که این نهی بدون هيچ قيد و شرطي باشد، بلکه سیره عملی آن ها به این امرِ مطلق تخصیص می زند و نشان می دهد که منظور حضرات معصومین علیهم السلام این نیست که زنان مطلقا نباید در امور اجتماعی مشارکت داشته باشند، بلکه منظور آن ها این است که زنان اولا، بدون دلیل موجه نباید در میان مردان و مقابل چشم آن ها قرار گیرند. ثانیا در صورت لزوم باید حضورشان در حد نیاز و ضرورت باشد و ثالثا حضوري همراه با رعايت موازين و امورات شرعي و عقلي و عرفي.....


مدیر سایت بازدید : 494 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

نویسنده:حجت الاسلام سید محسن مرتضوی

مقدمه

از برنامه های بسیار نیک و پسندیده که دین مبین اسلام بسیار بر آن تاکید دارد و در آیات متعدد قرآن کریم به آن تصریح شده است و در سیره اهل بیت علیهم السلام جایگاه رفیعی دارد، صله رحم است. قرآن کریم این مهم را عمل صاحبان خرد و به عنوان یک واجب می داند و قاطع رحم را فاسق می داند. قطع رحم و بریدن ارتباط با اقوام، از گناهان کبیره و نوعی پیمان شکنی با خداوند است و مجازات دنیوی و اخروی دارد. باید توجه داشت کیفر این گناه خیلی زود در دنیا دامن انسان را می گیرد.

از طرفی نیز پیوند با خویشان به ویژه پدر و مادر، از راه های مهم رشد و تعالی (در همه زمینه ها) و تقرب به خدای سبحان است که پس از ایمان به خدا از بافضیلت ترین اعمال دینی به شمار می آید و اجر و پاداش معنوی فراوانی دارد.

مدیر سایت بازدید : 496 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

 

 

 

 

 

 

نویسنده:حجت الاسلام سید محسن مرتضوی

مقدمه

 

هدف از خلقت انسان ها در عالم وجود، به کمال رسیدن، اصلاح نفس از رذایل اخلاقی، آمادگی برای ظهور امام زمان علیه السلام و ایام رجعت اهل بیت علیهم السلام و بالاخره آمادگی برای قیامت است.


خدای متعال آن چه در آسمان و زمین است را برای انسان ( سخر لکم ما فی السماوات و ما فی الأرض جمیعا ) و انسان را برای خودش آفریده است ( و اصطنعتک لنفسی ) تا از امکانات عالم در جهت کمال و هدف از خلقتش استفاده نماید و به سعادت ابدی نایل گردد؛ نه این که امکانات عالم را فقط در جهت شکم و شهوتش بکار گیری نماید و در این صورت است که انسان، از حیوانات نیز پست تر خواهد بود؛ زیرا حیوانات عقلی ندارند، اما انسان می تواند فکر کند که خدای متعال، او را یله و رها نیافریده است؛ همان طور که قرآن کریم می فرماید: أیحسب الإنسان أن یترک سدی؟آیا انسان می پندارد که رها آفریده شده؟

مرغ باغ ملکوتم، نیم از عالم خاک                   چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم


مدیر سایت بازدید : 629 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

نویسنده:حجت الاسلام سید محسن مرتضوی

مقدمه:

عبادت دو نوع است: فردی و اجتماعی و یا بدنی و مالی. انسان باید همان طور که با خدای متعال پیوند و ارتباط دارد، با اجتماع و مردم هم پیوند و ارتباط داشته باشد و مومن نمی تواند نسبت به دیگران بی تفاوت باشد، بلکه مشکلات دیگران را مشکل خود می داند و در رفع آن تلاش می کند. بهترین عبادت اجتماعی همان انفاق است که هر گونه کار خیر نسبت به دیگران را شامل می شود.

بعد از اصل ایمان مهم ترین اصل عملی اقامه نماز و انفاق است، همان طور که در جاهای متعدد قرآن یقیمون الصلاة در کنار یؤتون الزکاة آمده است. (امر به معروف و...)


مدیر سایت بازدید : 512 دوشنبه 13 آبان 1392 نظرات (0)

 

در اين نوشتار، به دو مسئله مهم درباره ازدواج موقت مى‏پردازيم: نخست چيستى و ماهيت اين نوع پيوند زناشويى را بررسى مى‏كنيم و سپس ضرورتهاى آن را يادآور مى‏شويم.
چيستى و چرايى عقد متعه يا همان ازدواج موقت را از چند منظر مى‏توان بررسى كرد؛ از چشم‏اندازهاى جامعه‏شناختى گرفته تا نگاه شريعتمدارانه. اما در اين مختصر، كوشيده‏ايم بيشتر از زواياى شرعى و اجتماعى به اين مسئله بنگريم. به هر روى، در بخش نخست درباره ماهيت شرعى و آثار اجتماعى ازدواج موقت سخن خواهيم گفت و سپس درباره ضرورتهاى روان‏شناختى و اجتماعى آن بحث مى‏كنيم.

ازدواج موقت چيست؟.....

hamedani بازدید : 1689 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (1)

واحد تخصصي اخلاق (اصفهان )

 

كارشناسي ارشد

 

عنوان مقاله :

 

نقش نهاد اجتماعي خانواده در تربيت فرزند

 

(از منظر اسلام)

 

مربوط به درس جامعه شناسي 

استاد هاشميان فر

 

نگارنده :

 

محمد همداني

مدیر سایت بازدید : 540 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 

 

احتکار

نویسنده:بهرامی


چکیده:

در این مقاله در چند عنوان به تبیین بحث احتکار از نگاه فقهی می پردازیم :

-در ابتدا واژه احتکار را از لحاظ لغوی و اصطلاحی تبیین می کنیم.

-در ادامه موارد احتکار را بررسی می کنیم و اینکه آیا غیر موارد مذکور در روایات احتکار شامل چیزهای دیگری هم می شود یا نه ؟

-بعد از آن بیان خواهیم کرد که از نظر فقهی این عمل چه حکمی از احکام تکلیفی را دارد و ادله قائلین در این میان چیست ؟

-در پایان از برخورد حاکم و دیگر مومنین با فرد محتکر و جواز یا عدم جواز او بر فروش صحبت می شود .

مدیر سایت بازدید : 450 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

نویسنده:حجت الاسلام سید محسن مرتضوی

مقدمه


هدف از خلقت عالم وجود، انسان است و هدف از خلقت انسان، خدایی شدن و مهدی گونه شدن است؛ همان طور که خدای متعال در حدیثی قدسی می فرماید: عبدی خلقت الأشیاء لأجلک و خلقتک لأجلی: بنده من! اشیاء عالم را خلق کردم برای تو و تو را برای خودم آفریدم.


مدیر سایت بازدید : 656 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 حقوق زن از ديدگاه قرآن كريم

محقق: سميه زارع مقدم

مقدمه
دین مقدس اسلام کلیه‌ی حقوق را برای زنان تعیین نمود و نظر مردم را نسبت به زن تغییر داد.
اکنون زنان در اکثر حقوق خود مدیون پیغمبر اسلامصلي الله عليه و آله و سلم هستند که آنچه مورد نیاز و وسیله‌ی سرافرازی آنان بود به ایشان عطا فرمود.
حمایت اسلام از زنان به آنجا رسید که زنان در بیشتر حقوق و تکالیف با مردان مساوی شدند و در بیشتر شئون و حقوق و معاملات زن و مرد یکسان قرار گرفتند.
با در نظر گرفتن روایات و احادیث بسیاری که در اسلام درباره‌ی زنان وارد شده است این نکته تصریح شده که حفظ حقوق و رعایت احترام زنان امری مسلم است. اما در جامعه‌ی کنونی زنان به علت عقب نگه داشته شدن فرهنگی به واسطه‌ی سالها دوری از علم و تحقیق از حقوق خود در قرآن و سنّت آگاهی ندارند. در تحقیق حاضر سعی شده است این حقوق به شکل روشن تبیین و در اختیار جامعه قرار داده شود تا زنان متوجه شخصیت و حقوق خود در دنیا و آخرت شوند.
با توجه به اینکه دیدگاه جامعه درباره‌ی زن یکی از چند کلید رازگشایی فرهنگ یک قوم و آئین است، تلقی هر فرهنگ و نظام از زن، یکی از بهترین شاخصها در ارزیابی فرهنگ و نظام است. زیرا زنان نیمی از جامعه انسانی هستند و در صلاح و فساد جامعه نقش ویژه‌ای دارند.
حال با توجه به این مطلب به بررسی تلاش قرآن برای احیای حقوق زنان می‌پردازیم:
از جمله کارهای شگفت انگیز پیامبر بزرگ اسلام صلي الله عليه و آله و سلم مبارزه با زن ستیزی، ستم بر زنان و تحقیر آنان بود. آن حضرت برای اعطای جایگاه مناسب به زنان، از حقوق آنها دفاع کرد. قرآن مجید که کتاب دعوت این پیامبر الهی بود، به زن حیاتی تازه بخشید، کرامت و شرافت داد و آنان را از حضیض ذلت و ننگ، به اوج عظمت و عزت و بزرگی رساند.

 

تبلیغات
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • فیلمدرس های طبقه بندی شده زبان
  • مجمع جهانی شیعه شناسی
  • مجمع جهانی شیعه شناسی
  • مجمع جهانی شیعه شناسی
  • چت روم
  • نوای معطر الهی
  • talabe
  • منتظران ظهور
  • حوزه علمیه امام مهدی
  • علوی استدلالی
  • مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت (زهرا سلام الله علیها)
  • مدرسه علمیه حضرت زینب
  • مدرسه علمیه رقیه
  • مدرسه علمیه نرجس
  • گروه امنیتی آشیانه هک
  • بانک اشعار مداحان و اشعار مناسبتی
  • بانک اشعار مداحان و اشعار مناسبتی
  • ذاکرین پرتال
  • ثامن تم
  • افزایش بازدید و محبوبیت سایت در گوگل +1
  • جامعترین گالری عکس های مذهبی
  • کریم اهل بیت
  • پایگاه رسمی عفاف و حجاب
  • انصار الحسین
  • علی محمدی-طلبه ای از زنجان
  • عکسکده ، بزرگترین گالری عکس و تصویر خوانندگان ، بازیگران، هنرمندان، عکس های بامزه و طنز ، تصاویر طبیعت و والپیپر
  • پایگاه اینترنتی کورش بزرگ، پرتال سرگرمی و تفریحی، روانشناسی، سلامت، مد ، پزشکی، دکوراسیون، کامپیوتر، آشپزی، دنیای بازیگر�
  • تارنمای سرگرمی مذهبی صلوات
  • خادمان جوان حرم رضوی
  • اخلاق.نت
  • موسسه فرهنگی دارالهدی
  • مرکز تخصصی اخلاق و تربیت
  • مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان(عج) اصفهان
  • مدرسه عالی فقه و اخلاق
  • آل محمد(ص)
  • ذاکــــــریــــن گـــــــیلان
  • پایگاه اینترنتی حامیان حجاب
  • دستنوشتـﮧ هاے محمدجواد میرزابیگے
  • پرواز جـوان
  • ☫ مقر افسران جنگ سایبری ☫
  • تحـلیلگر بسـیجی
  • حامیان ولایت سیّد علی
  • تـ ع ـجیل | TaaJiL
  • مقتدر مظلوم | Mazloum.Ir
  • خـــــادم بچه ارزشی ها
  • سایت جامع مذهبی
  • پایگاه رسمی عفاف و حجاب
  • به سوی نور
  • بیداری اسلامی|جنبش اسلامی
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    به نظر شما مقالات ارائه شده در این سایت در چه سطحی هستند؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 220
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 621
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 39
  • باردید دیروز : 41
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 102
  • بازدید ماه : 83
  • بازدید سال : 953
  • بازدید کلی : 252,389
  • کدهای اختصاصی
    تماس با ما