دانلود کتاب دراسات الاسلوب القرءان الكريم5
نامكتاب:اصول اخلاق فردى
نام مؤلف:الهامى نيا و همكاران
موضوع:اخلاق فردى
زبان:فارسى
تعداد جلد:1
نامكتاب:اصول اخلاق اجتماعى
نام مؤلف:جمعى از نويسندگان
موضوع:اخلاق اجتماعى
زبان:فارسى
تعداد جلد:1
نامكتاب:اخلاق و تربيت اسلامى
نام مؤلف:على اصغر الهامىنيا
موضوع:كليات اخلاق
زبان:فارسى
نامكتاب:اخلاق نظامى( ج 2)
نام مؤلف:الهامىنياي- مقدسنيان- محمدى
موضوع:اخلاق سازمانى
زبان:فارسى
تعداد جلد:1
نامكتاب:اخلاق نظامى( ج 1)
نام مؤلف:على اصغر الهامى نيا
موضوع:اخلاق سازمانى
زبان:فارسى
تعداد جلد:1
نامكتاب:اخلاق مديريت( ج 2)
نام مؤلف:الهامىنيا- منتظرى
موضوع:اخلاق سازمانى
زبان:فارسى
تعداد جلد:1
نامكتاب:اخلاق مديريت( ج 1)
نام مؤلف:قاسم واثقى
موضوع:اخلاق سازمانى
زبان:فارسى
تعداد جلد:1
La mujer en una sociedad coránica
por Lois Lamya’ al-Faruqi
El líder y los jóvenes
El día de la juventud, correspondiente al lunes 27 de abril, el líder de la Revolución Islámica de Irán, Aiatul·lah Jameneí, recibió en su casa a un grupo de jóvenes y dialogó con ellos en forma íntima y amigable.
A continuación nos permitimos reproducir la primera parte de las preguntas formuladas por parte de los jóvenes al gran líder de la Revolución.
CÓMO DESPOJARNOS DE LA NATURALEZA EGOÍSTA QUE NOS APRISIONA
La etiqueta de la Oración
Ruh ul-lah al-Musawi al-Jomeini (r.a.)
La Libertad en el Islam
TEXTO COMPLETO DE LA DISERTACIÓN DEL EXCELENTÍSIMO LÍDER DE LA REVOLUCIÓN ISLÁMICA, EL AIATUL·LAH SAIIED ‘ALI HUSEINI JAMENEÍ, EN OCASIÓN DE LA CEREMONIA DE EGRESADOS DE UN GRUPO DE ESTUDIANTES DE LA UNIVERSIDAD “TARBIATE MUDARRES” (DE FORMACIÓN DELEDUCADOR) / 3-8-98.
La mujer en una sociedad coránica
por Lois Lamya’ al-Faruqi
نویسنده:سید سجاد سجادی
چکیده:
اگر بخواهم مهم ترین معیار در انتخاب موضوع پژوهش را بیان کنم، کاربردی و سودمند بودن آن است.
بر همین اساس هدف در بررسی «مطابقت فاعل با فعل» آسان شدن درک مطلب در متون عربی و کتب ادبیاتیست که این در پاسخ نیاز طلاب به آسان شدن درک متون عربی نوشته شده است .
قبل از هر چیز باید به خواننده ی پژوهش یک دید کلی در باره متن رو به رویش داد تا بفهمد چه می خواند و برای چه می خواند و می خواهد با خواندن ان به چه اطلاعاتی برسد . بر همین اساس فصل اول با عنوان کلیات نگاشته شد.
برای ورود به بحث ابتدا نیاز به روشن شدن تعاریف بعضی از واژه های پر کاربرد متن داشتیم تا وقتی وارد بحث شدیم دیگر مشکلی برای فهم خود متن نداشته باشیم که بر همین اساس فصل دوم با عنوان گزاره ها نوشته شد که در آن سعی شده که از کتاب های منبع و قدیمی استفاده شود.
اما در فصل سوم با ذکر نظر چند کتاب ادبیاتی برای نمونه سعی شد تا هم محل نزاع ادبا مشخص گردد و هم با انتخاب کتاب های مختلف شیوه های مختلف دسته بندی این بحث مشخص گردد.
نویسنده:حامد تقی لو
موضوع:ماهیت تصدیق و جایگاه ان در علم منطق
نویسنده:علی افضلی گروه
چکیده
لازم و متعدّی یکی از مباحث مهم و پرکاربرد فعل و از مباحث صرفی میباشد.
فعل لازم: فعلی است که فقط به فاعل نیاز دارد تا معنای آن کامل شود.
فعلی متعدی: فعلی است که افزون بر فاعل، مفعول نیز میطلبد تا معنای آن کامل شود خواه یک مفعول یا چند مفعول.
افعال متعدی به دو دسته افعال «متعدی به نفسه» و «متعدی به حرف جرّ» تقسیم میشوند.
برای تعدیه ی فعل لازم به فعل متعدی به نفسه از روشهای زیر استفاده میشود:
1- بردن به برخی ابواب ثلاثی مزید الف) افعال
ب) تفعیل
ج) استفعال
د) مفاعله
2- تضمین: استعمال فعل لازم در معنای فعل متعدی
3- اسقاط: منصوب به نزع خافض
4- تحویل فعل ثلاثی به «فعل» که مضارع آن یفعل باشد.
لغات کلیدی: لازم- متعدی- مفعول به- تعدیه
نویسنده:محمد محسن حسن خواه
چکیده:
انسان کلی است.
ایرانیان مردمانی دیندار هستند.
امسال همه طلاب به کربلا عازم شدند.
کدام یک از این قضایا صادق وکدام یک کاذب می باشد؟
ملاک صدق وکذب در قضایا چیست؟
این قضایا چه تفاوتی باهم دارند؟
مجموعه سولات فوق و سوالاتی از این دست می طلبد تا انسان با سیری منطقی راه رافتن این سولات را بجوید. بنابر این قبل از بیان هر مطلبی باید تعریف صحیحی از صادق یا کاذب بودن ارائه کرد ، قدمای علم منطق قضیه صادق را همانا قضیه ای می دانستند که با واقع و نفس الامر مطابق باشد.
بنابراین تعریفِ از صدق، یک سوال پیش می آید و آن این است که واقع و نفس الامر یعنی چه؟
در پاسخ باید گفت: نفس الامر در واقع همان ظرف ثبوت هر چیز است به حسب خودش یعنی مثلا ظرف ثبوت "گلهای این باغ زیبا اند" همان باغ و واقعیت عینی است که در آن محقق شده اند ، ولی گویی واقع از برای هر کدام از سه قضیه مطرح شده در فوق با هم فرق داشته باشد و این مطلب همانا نیازمان را به تقسیم قضیه به حسب ظرف تحققش نشان می دهد، پس قضیه ها را به حسب ظرف ثبوتشان به سه قسمِ خارجیه (مثل مثال سوم)، حقیقیه (مثال دوم) و ذهنیه ( اولین مثال) تقسیم می کنیم.
اما چگونگی مطابقت یافتن هر کدام از این قضایا با واقع.
در مورد قضایای خارجیه بحث خیلی پیچیده نیست، زیرا در این قضایا حکم بر افراد محقق الوجود بار می شود یعنی اگر همه طلاب مدرسه در همان سال معهود به کربلا مشرف شده باشند قضیه صادق و در غیر این صورت کاذب خواهد بود.
اما قضایای حقیقیه ؛ جان کلام در این قضایا بار شدن حکم بر طبیعت افراد است چه محقق الوجود باشند چه مقدره الوجود یعنی، هر زمان فردی در ایران باشد او دین دار است و در این مثال دیگر به افراد حاضر اشاره نداریم بلکه به طبیعت ایرانیان اشاره داریم.
ولی قسم آخر قضایا که همان قضیه های ذهنیه باشند کمی تفاوت در نوع ساختارشان وجود دارد زیرا ما قضایایی را که ظرف تحققشان ذهن است را قضیه ذهنیه می دانیم و در ضمن می خواهیم یک قضیه ذهنیه را با واقعش که دوباره در خود ذهن است مطابقت دهیم و اینجاست که ممکن است این شبهه پیش آید که ، در این قضایا حاکم و محکی یکی می باشد و پاسخ به این سوال را اینگونه مطرح می کنیم که فرآیند ذهن در مورد این قضایا چیزی شبیه به این روش است که ذهن مثلا کلی بودن انسان را در طرفی قرار می دهد و سایر داده هایش را در سویی دیگر و شروع به تحلیل آنها می کند ، حال دیگر حاکی و محکی یکی نیست بلکه ذهن یک قضیه را با عینی در خورش مطابقت می دهد ، بدین شکل این مشکل نیز برطرف می گردد.
حال دریافتیم صداقت یک قضیه ، در مطابقت آن قضیه با واقع است ، اما به حسب خودش ، گاهی مطابقت دارد با نفس الامرش و گاهی با طبیعتِ موضوعِ خود و گاهی هم با عین وخارج مطابق است.
مصطفی شریعتمدار طهرانی
موضوع:تفاوت ها وشباهت های حروف قسم چیست؟
کلی،مفهومی است که قابل صدق و انطباق بر افراد کثیر است اعم از اینکه افراد کثیر وجود خارجی داشته باشند یا معدوم باشند و اعم از اینکه ممکن و یا محال باشند.مفهوم انسان،واجب الوجود،شریک الباری،همه مفاهیم کلی هستند زیرا قابلیت صدق دارند گر چه بعضی فقط یک مصداق و بعضی اصلاً مصداق ندارند.
مفهوم جزئی مفهومی است که این قابلیت را ندارد،مثل مفهوم امام خمینی(قدس سره)که فقط بر یک فرد خاص قابل صدق و انطباق است.
نظر اکثر فلاسفه و مناطقه در باب مفاهيم كلى اينست كه آنها نوع خاصى از مفاهيم ذهنى هستند و با وصف كليت در مرتبه خاصى از ذهن تحقق مىيابند و درك كننده آنها عقل است.
نحوه ایجاد مفاهیم کلی به این صورت است که انسان وقتی اشیاء جزئی را مشاهده می کند و تصورات جزئی از آنها می سازد،سپس به امر مشترک بین امور جزئی دسترسی پیدا می کند و از آن امر مشترک یک مفهوم کلی می سازد.در واقع کلی یک حقیقت مشترک است در خارج بین جزئیات که ذهن از آن امر مشترک یک مفهوم می سازد و این مفهوم چون وضع خاص،کیفیت خاص و ... ندارد،کلی و قابل صدق بر افراد فراوان است.در رابطه با مفاهیم جزئی نیز می توان گفت که آنها حاصل مشاهده ای هستند که ما از اشیاء خارجی داریم.
آنچه که سبب جزئیت یک مفهوم کلی می شود لحاظ اشاره به تشخص خارجی در آن ها است.
فعل ماضی استمراری فعلی است که در گذشته به صورت مستمر انجام گرفته و به صورت کان + فعل مضارع ساخته می شود البته این قاعده در مورد خداوند صادق نیست بلکه بسیاری از صفاتی که به وسیله این ترکیب برای خداوند می آید معنای ثبوتی دارد و ثبوت خبر را برای اسم کان که هو مستتر است میرساند.
در ترجمه فارسی بر سر فعل ماضی استمراری "می" می آوریم .
میدانیم که مصدر یکی از اقسام اسم است که دارای اقسامی است از جمله: مصدر اصلی ، مصدرمیمی ،صناعی ، هیئت و ... . موضوعی که درمورد آن بحث می شود راجع به تفاوت های مصدر اصلی و میمی است که درقالب تفاوت های لفظی و معنوی بررسی می شود.
اهمیت این موضوع در ادبیات عرب و بخصوص درعلم صرف هنگام برخورد با کلمه مشخص می شود. مصدر، اسمی است که بدون زمان دلالت برحدث می کند که ازغیرخودش صادر می شود وقائم به آن است و دربرگیرنده حروف فعلش می باشد. ودارای وزنهایی است ازجمله فِعالَة، فَعَلان، فُعال، فَعیل، فُعلَة، فِعال و... مانند: زِراعَة ،تِجارَة ،جَوَلان، صُراخ، طَنین ،حُمرَة ،إباء ،حَمد، جُلوس
مصدر میمی یکی ازانواع مصادراست که درمعنا مانند مصدراصلی می باشد ولی در وزن با آن تفاوت دارد.یعنی در شرایط گوناگون وزن آن تغییر می یابد همان گونه که مصدراصلی وزنش درموارد مختلف تغییر می کند. مصدرمیمی مانند: مَوعِد، مَوضِع ، مَبِیع، مَقصَد، مَصرَف ، مُقاتَل
از آن روکه زبان قرآن عربی است ودر زبان عرب هم علم صرف جایگاه مادر علوم را دارد ، و یکی از مباحثی که در علم صرف مطرح می شود بحث اسم و شناخت انواع اسم است، برآن شدیم که مصدر ومصدرمیمی را به عنوان یکی ازاقسام مهم و پرکاربرد اسم انتخاب کرده و به توضیحاتی راجع به آن بپردازیم. اهمیت این کار ازآنجاست که گاهی اوقات در قرآن یا کتب ادبیات به کلماتی برمی خوریم که درنگاه اولیه مشخص نیستند مصدر میمی می باشند یا اسم مفعول ویا اسم زمان و یا مکان و... یا اصلاً مصدرهستند یا خیر! لذا برای شناخت آنها و بهره گیری از این شناخت در ترجمه و استخراج احکام ، این موضوع را مطرح می کنیم.
درساخت مصدر اگر فعل، ثلاثی مجرد باشد، دو وزن دارد :
1. مَفعِل: در مثال واوی که در مضارعش ، فاء الفعل (واو) حذف شده باشد. مانند: مَوعِد، مَوضِع، مَولِد، مَورِث، مَوصِل كه این وزن غالباً دریَفعِلُ معتل العین هم می آید.مانند: مَبِیع، مَصِیر، مَبِیت، مَجِیء ، مَغِیب
2. مَفعَل: درجاهایی غیر از موارد فوق می آید. مثل: مَقصَد ، مَصرَف ، مَجرَی، مَأخَذ ، مَمَرّ
ولی اگرفعل غیر ثلاثی مجرد باشد، مانند فعل مضارع مجهولش می آید با این تفاوت که بجای حروف مضارعه به اولش میم زائده ی مضمومه اضافه می شود. مانند : مُکرَم (که از یُکرَمُ گرفته می شود)
موضوع تحقیق حرکت عین الفعل افعال ثلاثی مجرد است. اوزان افعال ثلاثي مجرد شش صورت هستند كه صرفيون خصوصيات هر يك از اين اوزان را ارائه دادند. پس هر بابي[1]داراي خصوصيات ساختاري و معنايي است.در طرح اين مسئله دو هدف وجود دارد:
بنابر گفته ی علماء صرف، بهترین و مطمئن ترین راه تشخیص حرکت عین الفعل افعال و تشخيص معناي افعال مراجعه به لغت نامه است. اما راه هایی وجود دارد که ما را در رسیدن سریع تر به هدفمان یاری می کند.در این تحقیق ما برای رسیدن به این راه ها از کتبی مثل صرف روان، علوم العربیه، قرة الطرف، شرح شافیه(شرح رضی) و... استفاده کردیم.
نویسنده:عليرضا نجف لو
«مقدمه»
نویسنده:سيد عباس مقامی پور
همزه قطع و وصل - الحاق
نویسنده:اکبر نجم
تعريف مؤنث:
مؤنث به كلمه اي گفته مي شود كه دلالت مي كند به جنس مخالف مذكر كه از «اَنَثَ»و «اُنثي»به معناي خلاف مذكر از هر چيز گرفته شده است
نویسنده:علی اکبر رحمانی شمسی
مقدمه
نویسنده:سید حسین حسینی
مقدّمه:
فهم حدیث، مانند فهم دیگر متون ، نیازمند فهم مفردات و ترکیبات آن است. هم باید معنای واژه ها را دانست و هم باید مفهوم ترکیب و چینش ویژه آنها را در کنار هم فهمید. ما واژه ها و ترکیبهایی را که در گفتگوهای روزانه به کار میبریم و با آنها مقصود خود را در قالب جملاتی بیان می کنیم، مبنای انتظارها، استدلالها و احتجاجات خود قرار می دهیم.
نویسنده:محمود سبط شیخ انصاری
بررسی اصطلاح نحو و جدایی صرف و تصریف از آن
مقدمه
نحو دارای دو معنی گوناگون است - چنانکه ازتعاریف و کتب متقدمین و متاخرین برمی آید -. متقدمان نحات آن را درمعنایی اعم از صرف و تصریف به کاربرده اند ،چنانکه شیخ رضی درشرح شافیه گفته است : " اعلم ان التصریف جزء من اجزاء النحو بلاخلاف " . و براین معنای مصطلح کتب خویش را نوشته اند و به همین خاطرست که کتب نحوی آنان مشحون ازمطالب صرفی ،از قبیل : نسبت ،جمع ،تصغیر ،اماله و.... و مطالب تصریفی ،از قبیل :اعلال ،ادغام،ابدال و...می باشد . بلکه دربعضی از آنها از مباحث اشتقاق هم ذکری به میان آمده است . الکتاب سیبویه ،جمل زجاجی ،خصائص ابن جنی ،مفصل زمخشری نمونه هایی از کتب مهم قدمای نحات است که این گفته را اثبات می کند . شاهد دردسترس همگان بر مدعا الفیه ابن مالک می باشد که دراول آن گفته : " مقاصد النحو بها محویه " حال آنکه درآن از مباحث جمع ،نسبت ،اماله و....وابدال ،ادغام ،اعلال و غیره سخن به میان آورده است ومتاسفانه بعضی ازشراح آوردن این مطالب را به گونه ای ناهمگون توجیه کرده اند......
نامكتاب:اخلاق فرماندهى و مديريت
نام مؤلف:على اصغر الهامىنيا
موضوع:اخلاق سازمانى
زبان:فارسى
تعداد جلد:1
نامكتاب:اخلاق عملى
نام مؤلف:على اصغر الهامىنيا
موضوع:اخلاق فردى
زبان:فارسى
تعداد جلد:1
نامكتاب:اخلاق عبادى( ج 1)
نام مؤلف:الهامىنيا- طاهرزاده
موضوع:اخلاق فردى
زبان:فارسى
تعداد جلد:1
نامكتاب:اخلاق سياسى
نام مؤلف:على اصغر الهامىنيا
موضوع:اخلاق اجتماعى
زبان:فارسى
تعداد جلد:1
نویسنده:حسینعلی حقیقی
مقدمه:
روزه عبادتی است ویژه، که بیان گر روح بندگی و تسلیم و نشان سرسپردگی روزه دار، در برابر دستور های خدا است. روزه دارای فرهنگ مخصوص به خود است و روزه داران در ماه مبارک رمضان با واژه های مربوط به این فرهنگ بیشتر سروکار پیدا می کنند.
با روزه گرفتن هر گونه ناخالصی و گناه، از عرصه جان آدمی، با آتش مغفرت روزه، ذوب می شود و نیز باران رحمت و مغفرت کریمانه این ماه مبارک، از آسمان معارف حیات بخش آن، بر صحرای دل پاک روزه داران مشتاق می بارد و موجب رویش گل های پر طراوت و روح پرور رهایی از بدن تن و سبب پیدایش بهار خلوص و تقرب و باعث تجلی سبزه های دل نواز پارسایی و ایثار می گردد. به همین علت، پیامبر اکرم, ماه رمضان را« شهر الله» می خواند و همواره پیش از حلول این ماه، مردم را به آمدن آن بشارت می داد: یا اَیُّهَا النّاسُ إنَّهُ قَد اَقبَلَ اِلَیکُم شَهرُ اللهِ.
واگر انسانمی دانست که ماه مبارک رمضان، چه برکاتی را بر سرزمین زندگی فردی و اجتماعی او فرود می آورد، همواره آرزو می کرد که سراسر سال، او زیر پوشش روزه داری قرار گیرد؛ چنان که در کلامی از حضرت رسول خدا , آمده است : لَو یَعلَمُ العَبدُ ما فی رَمَضان لَوَدَّ اَن یَکُونَ رَمَضانُ اَلسَّنَه.( اگر بنده خدا بداند که چه برکاتی در ماه مبارک رمضان نهفته است، دوست می دارد که همه روزهای سال خود را روزه دار باشد.
همان گونه که فروردین، آغاز سال شکوفایی طبیعت است و محرم، آغاز سال حماسة و شور است، ماه مبارک رمضان نیز آغاز سال عرفان است.
امام صادق} می فرماید: اِذا سَلَمَ شَهرُ رَمَضانَ سَلَمَتِ السَّنَهُ وَ رَأسُ السَّنَهِ شَهرُ رَمَضانَ. اگر ماه رمضان، سالم سپری شود و آدمی از بهار آن، گل های معطر عرفان بچیند، بقیة ماه های سال او نیز سالم سپری خواهد شد.
فصل اول : موقعیت و جایگاه روزه
امام خمینی<به یاران خود یادآوری می کردند که آن گونه نباشید که پیش از فرا رسیدن ماه رمضان، همانند ساعت، به دست شیطان کوک شده، در این یک ماه که شیاطین در زنجیرند. شما به طور خودکار به معاصی و اعمال خلاف دستورهای اسلام مشغول گردید. گاهی انسانِ عاصی و گرفتار، بر اثر دوری از حق و فراوانی در ارتکاب گناه، آن چنان در تاریکی و نادانی فرو می رود که دیگر نیازی به وسوسه شیطانی ندارد و خود بهرنگ شیطان در می آید.« صبغه الله» مقابل صبغه شیطان است.
تعداد صفحات : 5