نویسنده:سید مجید سبکبار
چکیده
کلی،مفهومی است که قابل صدق و انطباق بر افراد کثیر است اعم از اینکه افراد کثیر وجود خارجی داشته باشند یا معدوم باشند و اعم از اینکه ممکن و یا محال باشند.مفهوم انسان،واجب الوجود،شریک الباری،همه مفاهیم کلی هستند زیرا قابلیت صدق دارند گر چه بعضی فقط یک مصداق و بعضی اصلاً مصداق ندارند.
مفهوم جزئی مفهومی است که این قابلیت را ندارد،مثل مفهوم امام خمینی(قدس سره)که فقط بر یک فرد خاص قابل صدق و انطباق است.
نظر اکثر فلاسفه و مناطقه در باب مفاهيم كلى اينست كه آنها نوع خاصى از مفاهيم ذهنى هستند و با وصف كليت در مرتبه خاصى از ذهن تحقق مىيابند و درك كننده آنها عقل است.
نحوه ایجاد مفاهیم کلی به این صورت است که انسان وقتی اشیاء جزئی را مشاهده می کند و تصورات جزئی از آنها می سازد،سپس به امر مشترک بین امور جزئی دسترسی پیدا می کند و از آن امر مشترک یک مفهوم کلی می سازد.در واقع کلی یک حقیقت مشترک است در خارج بین جزئیات که ذهن از آن امر مشترک یک مفهوم می سازد و این مفهوم چون وضع خاص،کیفیت خاص و ... ندارد،کلی و قابل صدق بر افراد فراوان است.در رابطه با مفاهیم جزئی نیز می توان گفت که آنها حاصل مشاهده ای هستند که ما از اشیاء خارجی داریم.
آنچه که سبب جزئیت یک مفهوم کلی می شود لحاظ اشاره به تشخص خارجی در آن ها است.
Hi Dear you have to use all site features please subscribe
اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !