loading...
بانک جامع اطلاعاتی مقالات طلاب حضرت صاحب الزمان(عج)
حدیث روز
مدیر سایت بازدید : 515 یکشنبه 17 آذر 1392 نظرات (0)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نویسنده: مسعود سرشوقی

چکیده:

توجه به لغت از روزگار قدیم در بین مردم عام و دانشمندان مرسوم بوده است و استفاده از لغات نیکو و اشتیاق در به کار بردن لهجه های عالی، نشان علم بالا و توجه به صحیح صحبت کردن بوده است.

در این تحقیق سعی بر این شده است که علم لغت را به شخص خواننده شناخته و به صورت عملی به وی اموزش دهیم.

این تحقیق شامل چهار بخش هر بخش شامل چند فصل می شود، که سعی بر این شده است علم لغت را هم به صورت تئوری و هم به صورت عملی نشان دهد.


مدیر سایت بازدید : 644 یکشنبه 17 آذر 1392 نظرات (0)

 

نویسنده: محمد حسین کرمانی

چکیده

مقاله حاضر به بررسی اهمیت مسئولیت اخلاقی، معنای مسئولیت اخلاقی، انواع مسئولیت اخلاقی بنا بر اخباری یا انشایی بودن گزاره های اخلاقی و نهایتا بررسی اینکه آیا مسئولیت اخلاقی مربوط به فرد است یا گروه و سازمان.


مدیر سایت بازدید : 496 یکشنبه 17 آذر 1392 نظرات (0)

نویسنده:حجت الاسلام محمد حسین کرمانی

 

چکیده

مقاله حاضر به بررسی اهمیت نظام خانواده، سرپرستی در نظام خانواده، اختلافات خانوادگی، منشا اختلافات، راه حل برطرف کردن اختلافات و الگوهای رفتاری قرآنی می پردازد.


مدیر سایت بازدید : 502 یکشنبه 17 آذر 1392 نظرات (0)

نویسنده:حجت الاسلام محمد حسین کرمانی

چکیده:

هدف مقاله حاضر آن است تا نشان دهد مراد از "الذین معه" در آیه آخر سوره فتح، معیت زمانی و مکانی و ظاهری نیست بلکه مراد، معیت دینی و عملی است و این اوصافی که خداوند در این آیه فرموده است مخصوص اصحاب خلص رسول گرامی اسلاماست و نهایتاً ردی است بر اهل سنت، در آخر هم توضیح مختصری از این اوصاف بیان می شود.


مدیر سایت بازدید : 634 یکشنبه 17 آذر 1392 نظرات (0)

 

نویسنده:حجت الاسلام محمد حسین کرمانی

چکیده

مقاله حاضر به بررسی واژه حکمت و مشتقات آن از نگاه لغویون، فلاسفه و قرآن می پردازد و ارتباط آن را با اخلاق بررسی می کند.


مدیر سایت بازدید : 551 یکشنبه 17 آذر 1392 نظرات (0)

چکیده

از نظر شهید مطهری: فطریات آن دسته از شناختهایی است که در ذهن بعد از تولد ایجاد می شود که نیاز به صغری و کبری و آموزش استاد ندارد بلکه به صرف تصور موضوع و محمول انسان حکم به ارتباط این دو با هم می کند البته وقتی سطح آگاهی و تصورات انسان به اندازه ای که مورد نیاز است گسترش یافته باشد و این به لحاظ ویژگی خاص ذهن بشر است.

از نظر کانت: یک سلسله صور همراه با تولد نوزاد به صورت مادرزادی در ذهن وجود دارد که لازمه ذهن است و ساختار ذهن به صورتی می باشد که آن صور جزء لوازم ذهن بوده و صوری نیز از خارج اضافه می شود و ذهن با ترکیب و تالیف این دو دسته صور، صور جدیدی را به دست می دهد که «شناخت» نام دارد.


مدیر سایت بازدید : 438 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

نویسنده:حجت الاسلام سید محسن مرتضوی

مقدمه

اجتماعی بودن و یا اجتماعی نبودن زن

مسئله زن همیشه با پیچیدگی ها و ابهاماتی همراه بوده و لذا سوء استفاده های زیادی هم از آن شده است تا جایی که بعضی این مسئله را تحت عنوان چهره اعجاب انگیز زن یاد کرده اند. غربی ها که معمولا نظراتشان تحت تأثیر شهواتشان است، زیر پرچم دفاع از حقوق زنان و تأسف برای پایمال شدن انتظارات آنان، اشک تمساح می ریزند و پیرامون زن، بدتر از زمان جاهلیتِ قبل از اسلام عمل نموده اند تا جایی که می توان این دوران را جاهلیت دوم نام نهاد. آنان با نظراتِ به اصطلاح روشن فکرانه خودشان، بالاترین بی احترامی را به زن کرده اند و او را فقط آلت دست مرد و به عنوان یک وسیله تبلیغاتی برای اجناس خودشان قرار داده اند و بیشترین سوء استفاده های جنسی را از آن می کنند.


مدیر سایت بازدید : 454 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

نویسنده:حجت الاسلام سید محسن مرتضوی

مقدمه

لباس واژه ای است عربی و به پوششی می گویند که انسان خود را با آن می پوشاند.
پوشش و لباس برای انسان یک ارزش عقلی و شرعی است و انسان را از سایر موجودات متمایز می کند، زیرا انسان علاوه بر تمایل جنسی و لذت خوردن و آشامیدن، نیازهای جسمی دیگری نیز دارد که از جمله آن، نیاز به پوشش است. نیازی که از اول خلقت به همراه انسان بوده است. وقتی که حضرت آدم علیه السلام از درخت
ِ نهی شده تناول فرمودند، لباس از تنشان افتاد و به ناچار از برگ های درختان برای پوشاندن بدن خود استفاده کردند.


«در قرآن کریم از لباس به عنوان نعمت الهی یاد شده است و می فرماید: و جعل لکم سَرابیل تَقیکُم الحَرّ و سرابیل تقیکم بأسکم: و برای شما پیراهن هایی آفریده که شما را از گرما و خطرات حفظ می کند. در این آیه از جمله نعمت هایی که خداوند به ما داده است را لباس می داند. مفسرین گفته اند: سرما هم در اینجا مورد نظر است و در واقع و جعل لکم سرابیل تقیکم الحر و البرد مورد نظر است و «برد» که لنگه دیگر «حر» است، در اینجا محذوف ولی معنای آن منظور خواهد بود.» و در آیه دیگر می فرماید: و علّمناه صنعة لبوس لکم لتحصنکم من بأسکم: و به او (داوود علیه السلام) ساختن زره (که نوعی لباس رزمی است) یاد دادیم تا شما را از آسیب و خطر محافظت کند.


مدیر سایت بازدید : 451 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

نویسنده:حجت الاسلام سید محسن مرتضوی

مقدمه

برای دسترسی به دیدگاه اسلام ناب در همه مراحل زندگی، باید به سیره عملی امامان معصوم علیهم السلام به عنوان جامع ترین الگو مراجعه نمود، با این هدف که دچار افراط و تفریط نشویم و سوار بر کشتی امن اهل بیت علیهم السلام به سر منزل مقصود، هدایت گردیم.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: من عمِل علی غیر علم کان ما یُفسد أکثرُ مما یُصلح: کسی که بدون شناخت، عمل و حرکت کند، بیشتر از آنکه اصلاح کند به فساد می کشاند. و نیز می فرمایند: إن لکل شیئ دِعامةً و دعامة هذا الدین الفقه و لَفقیه واحد أشد علی الشیطان من ألف عابد: هر چیزی زیر بنا و اساسی دارد؛ زیر بنا و اساس دین اسلام، شناخت است و نقش مقاومت یک فرد دارای شناخت در برابر شیطان، از نقش هزار عابد بیشتر است.


 

مدیر سایت بازدید : 436 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

نویسنده:حجت الاسلام سید محسن مرتضوی

روابط پسر و دختر از نظر اسلام

مقدمه

زندگي انسان بر پايه روابط اجتماعي و پيوندها شكل مي گيرد و اصولا انسان ها نمی توانند اجتماعی نباشند، اماآن چه از نظر اسلام در اين اجتماع مهم است، حركت به سوي اخلاق متعالي و پيشرفت هاي معنوي وكمال فردي و اجتماعي انسان است. انسان، به ویژه جوان ونوجوان، به ارتباط اجتماعى نیازمند است؛ زیرا آدمى موجود اجتماعى است و ارتباط با دیگران پاسخ نیازهای درونى به شمار مى‏آید. داشتن روابط ضرورت دارد؛ ولى چگونگى آن از اهمیت بیش‏ترى برخوردار است. در اين ميان ارتباط اجتماعی با جنس مخالف موضوعى مهم و حساس است.
بدون تردید اگر ائمه علیهم السلام از حضور زنان در جامعه نهی کرده اند این طور نیست که این نهی بدون هيچ قيد و شرطي باشد، بلکه سیره عملی آن ها به این امرِ مطلق تخصیص می زند و نشان می دهد که منظور حضرات معصومین علیهم السلام این نیست که زنان مطلقا نباید در امور اجتماعی مشارکت داشته باشند، بلکه منظور آن ها این است که زنان اولا، بدون دلیل موجه نباید در میان مردان و مقابل چشم آن ها قرار گیرند. ثانیا در صورت لزوم باید حضورشان در حد نیاز و ضرورت باشد و ثالثا حضوري همراه با رعايت موازين و امورات شرعي و عقلي و عرفي.....


مدیر سایت بازدید : 495 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

نویسنده:حجت الاسلام سید محسن مرتضوی

مقدمه

از برنامه های بسیار نیک و پسندیده که دین مبین اسلام بسیار بر آن تاکید دارد و در آیات متعدد قرآن کریم به آن تصریح شده است و در سیره اهل بیت علیهم السلام جایگاه رفیعی دارد، صله رحم است. قرآن کریم این مهم را عمل صاحبان خرد و به عنوان یک واجب می داند و قاطع رحم را فاسق می داند. قطع رحم و بریدن ارتباط با اقوام، از گناهان کبیره و نوعی پیمان شکنی با خداوند است و مجازات دنیوی و اخروی دارد. باید توجه داشت کیفر این گناه خیلی زود در دنیا دامن انسان را می گیرد.

از طرفی نیز پیوند با خویشان به ویژه پدر و مادر، از راه های مهم رشد و تعالی (در همه زمینه ها) و تقرب به خدای سبحان است که پس از ایمان به خدا از بافضیلت ترین اعمال دینی به شمار می آید و اجر و پاداش معنوی فراوانی دارد.

مدیر سایت بازدید : 497 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

 

 

 

 

 

 

نویسنده:حجت الاسلام سید محسن مرتضوی

مقدمه

 

هدف از خلقت انسان ها در عالم وجود، به کمال رسیدن، اصلاح نفس از رذایل اخلاقی، آمادگی برای ظهور امام زمان علیه السلام و ایام رجعت اهل بیت علیهم السلام و بالاخره آمادگی برای قیامت است.


خدای متعال آن چه در آسمان و زمین است را برای انسان ( سخر لکم ما فی السماوات و ما فی الأرض جمیعا ) و انسان را برای خودش آفریده است ( و اصطنعتک لنفسی ) تا از امکانات عالم در جهت کمال و هدف از خلقتش استفاده نماید و به سعادت ابدی نایل گردد؛ نه این که امکانات عالم را فقط در جهت شکم و شهوتش بکار گیری نماید و در این صورت است که انسان، از حیوانات نیز پست تر خواهد بود؛ زیرا حیوانات عقلی ندارند، اما انسان می تواند فکر کند که خدای متعال، او را یله و رها نیافریده است؛ همان طور که قرآن کریم می فرماید: أیحسب الإنسان أن یترک سدی؟آیا انسان می پندارد که رها آفریده شده؟

مرغ باغ ملکوتم، نیم از عالم خاک                   چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم


مدیر سایت بازدید : 629 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

نویسنده:حجت الاسلام سید محسن مرتضوی

مقدمه:

عبادت دو نوع است: فردی و اجتماعی و یا بدنی و مالی. انسان باید همان طور که با خدای متعال پیوند و ارتباط دارد، با اجتماع و مردم هم پیوند و ارتباط داشته باشد و مومن نمی تواند نسبت به دیگران بی تفاوت باشد، بلکه مشکلات دیگران را مشکل خود می داند و در رفع آن تلاش می کند. بهترین عبادت اجتماعی همان انفاق است که هر گونه کار خیر نسبت به دیگران را شامل می شود.

بعد از اصل ایمان مهم ترین اصل عملی اقامه نماز و انفاق است، همان طور که در جاهای متعدد قرآن یقیمون الصلاة در کنار یؤتون الزکاة آمده است. (امر به معروف و...)


مدیر سایت بازدید : 504 دوشنبه 11 آذر 1392 نظرات (0)

نویسنده:فاطمه اروجلو

رفاه‏طلبى و اشرافى‏گرى به عنوان آسيبى اجتماعى هر گاه فرد يا بخشى از جامعه را فرا گيرد، مانند ويروسى خطرناك، خيلى زود به ساير قشرها و طبقات اجتماعى منتقل شده و سلامت جامعه بشرى را تهديد مى‏كند. رهبران دينى و جامعه شناسان، اين آسيب اجتماعى را در جوامع مختلف بررسى كرده‏اند. شيوه حضرت محمدصلى الله عليه وآله به عنوان رهبرى كه مديريت كلان جامعه را عهده‏دار بود، الگوى خوبى است براى: 1- شناسايى خصيصه رفاه‏طلبى و اشرافى‏گرى در انسان‏ها و جامعه‏هاى بشرى، 2- پيش‏گيرى از ظهور روحيه اشرافى با شناخت نشانه‏هاى آن و 3- مقابله و درمان آن بر اساس روش‏هاى آن حضرت، كه براى جوامع امروزى نيز راه‏گشاست.

مدیر سایت بازدید : 510 دوشنبه 11 آذر 1392 نظرات (0)

تقریر برهان صدیقین سینوی به روش منطق صوری جدید

عسکری سلیمانی امیری*
چکیده
برهان صدیقین یکی از براهین معروف در اثبات وجود خداست،پایه و اساس این برهان حقیقت وجود و نفی شکاکیت در هستی است.در این برهان وجود خلق پایه استدلال نیست. از این‌رو گفته می‌شود وجود خدا از غیر او و خلق او اثبات نشده است. بنابراین در پایان معلوم می‌شود که از خود خدا وجود او اثبات شده است. با این تفاوت که در آغاز برهان نمی‌دانستیم آن که پایه استدلال است و استدلال از آنجا آغاز شده، همان خدا است. طراح این برهان فارابی است، ولی تقریری از آن ارائه نکرده است، بلکه اولین تقریر آن را ابن‌سینا به دست داده است.این برهان را می‌توان بر اساس منطق جدید هم در بخش منطق جمله‌ها و هم در بخش منطق محمولات صورت‌بندی کرد. مقالة پیش رو ضمن تقریر برهان صدیقین ابن‌سینا صورت‌بندی آن را هم در منطق جمله‌ها و هم منطق محمولات ارائه داده است.
کلیدواژه‌ها: برهان صدیقین، ابن‌سینا، منطق جمله‌ها و منطق محمولات.

مدیر سایت بازدید : 560 دوشنبه 11 آذر 1392 نظرات (0)

«برهان گودل»1 چیست؟ این برهان چگونه نظریة مبناگروى2 در باب توجیه را به چالش مى‌گیرد؟ و آیا برهان گودل از عهدة نقد مبناگروى بر ‌می‌آید یا نه؟ این سه پرسش‌هایی هستند که نوشتارحاضر در پى پاسخ‌گفتن به آنهاست. در مقدمه، نکات مقدماتى در باب تعریف رایج معرفت، مسئلة توجیه و نظریة مبناگروى را از نظر خواهید گذراند. بدنة اصلى مقاله تحت عنوان «مطالب» به سه بخش تقسیم شده که هر بخشى عهده‌دار پاسخ‌گویى به یکى از پرسش‌هاى سه‌گانه است. در بخش اول وجه مشترک میان همة تقریرهاى مبناگروى بیان شده است. در بخش دوم، طی دوازده مرحله برهان گودل تبیین شده، و سرانجام در بخش سوم، چهار پاسخ به برهان گودل مطرح گردیده است. در بخش نتیجه‌گیرى نیز خلاصه‌اى از نتایج مقاله ارائه شده است.

مدیر سایت بازدید : 603 دوشنبه 11 آذر 1392 نظرات (0)

چکیده

همچنان که در بستر طبیعت، گاه سلولی از یک جاندار با سلولی از جانداری دیگر به هم میآمیزند و موجودی نو پدید میآورند، در زهدان ذهن نیز دانستههای تصدیقی (گزارهها) دوبهدو درهم میآمیزند و دانستهای نو میزایند. اما گاهی هم در طبیعت، یک سلول بیآنکه با دیگری درآمیزد، خود به تنهایی از درون میشکافد. اکنون پرسش این است که آیا میتوان بر همین سان، در فرایند استدلال نیز تنها و تنها از یک گزاره، بیهیچ میانجی و واسطهای به گزارهای دیگر دست یافت؟ برخی برآنند که آری، میتوان. آنان این فرایند تولد را «استدلال مباشر یا بیواسطه» نام کرده‌اند، در برابر اقسام حجت که بر آن «استدلال غیر مباشر» نام نهادهاند. این جستار نخست احکام گزارهها را یادآوری کرده، آنگاه به تبارشناسی استدلال مباشر پرداخته است. سپس ناسازگاری این رأی را با پارههای دیگری از گفتههای مبدعان آن آشکار کرده و نادرستی آن را به نیروی برهان نمودار ساخته است. در پایان، پس از تأمّلاتی در برخی از سخنان ابن سینا و خواجه نصیر، تلاش کرده است تا برای اشکال دمورگان در باب فراگیر نبودن نظریه «قیاس» پاسخی پیش نهد.

مدیر سایت بازدید : 504 دوشنبه 11 آذر 1392 نظرات (0)

به برکت خطب امیرمؤمنان على(علیه السلام) شیعه معتقد است صفات خدا عین ذات اوست. (اولین خطبه نهج البلاغه) زیرا اگر چنین نباشد تعدد قدما لازم مى آید: «لشهادة کل صفة انها غیرالموصوف و شهادة کل موصوف انها غیر الصفة» ...

مدیر سایت بازدید : 2337 دوشنبه 11 آذر 1392 نظرات (0)

 

نویسنده حامد کرمی

چکیده  

    نوشته ی حاضر پیرامون شرایط عقود و ایقاعات در لمعه مشتمل بر دو فصل کلی فصل اول عقود و فصل دوم ایقاعات می باشد .

    فصل اول، عقود، به صورت بیان تعریف هر عقد و شرایط مربوط به هر عقد آمده است که شامل: عطایا، (صدقه، هبه، سکنی، حبس)، عقد البیع و اقسام آن (که بیع، بیع ثمار، بیع صرف، بیع سلف، بیع ربوی می باشد.)، قرض و ربای قرضی، رهن، شرکت و اقسام آن (که عنان، اعمال، مفاوضه و وجوه می باشند.)، صلح، مضاربه، ودیعه، عاریه، مزارعه، مساقات، مغارسه، اجاره، وکالت، سبق و رمایه، نکاح و نکاح شغار و کتابة می باشد.   

    فصل دوم که در مورد ایقاعات است؛ نیز مانند فصل اول ضمن بیان تعریف هر ایقاع، شرایط مربوط به هر ایقاع ذکر شده است.این فصل شامل نذر، عهد، وقف، اقاله، ضمان، حواله، کفالت، حق الشفعه، جعاله، وصیت، طلاق، خلع، مبارات، ظهار، ایلاء، لعان، اقرار، عتق، تدبیر، و استیلاد می باشد.

    لازم به ذکر است به جهت اینکه بحث پیرامون شرایط عقود و ایقاعات تکمیل گردد در مبحث استیلاد علاوه بر شرایط آورده شده شرایطی از کتاب فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام‌ آورده شده است.همچنینگاهی از متن شهید ثانی در تشریح مطالب استفاده شده است.


مدیر سایت بازدید : 510 دوشنبه 11 آذر 1392 نظرات (0)

بهره‌گیری از عقل و تفکر عقلی و اعتبار آن در معارف دینی، مسئله‌ای است که از دیرباز در قلمرو اندیشة دینیکانون توجه بوده است. در قلمرو اسلامی، مکاتب گوناگون کلامی نه تنها اعتبار عقل و تفکر عقلی را به منزلة منبعی برای رسیدن به معارف دینی به رسمیت می‌شناسند، بهره‌گیری از عقل را در این زمینه واجب می‌دانند....

مدیر سایت بازدید : 540 سه شنبه 05 آذر 1392 نظرات (0)

 

 

یکی از انواع آزادیها که از انواع آزادی اجتماعی شمرده می شود، به اصطلاح امروز آزادی عقیده و تفکر است.انسان در جمیع شئون حیاتی خود باید آزاد باشد یعنی مانعی و سدی برای پیشروی و جولان او وجود نداشته باشد، سدی برای پرورش هیچیک از استعدادهای او در کار نباشد.یکی از مقدسترین استعدادهایی که در بشر هست و شدیدا نیازمند به آزادی است، تفکر است و فعلا عرض می کنیم فکر و عقیده که بعد میان ایندو تفکیک خواهیم کرد.بلکه مهمترین قسمتی از انسان که لازم است پرورش پیدا بکند تفکراست و قهرا چون این پرورش نیازمند به آزادی یعنی نبودن سد و مانع در جلوی تفکر است، بنابر این انسان نیازمند به آزادی در تفکر است.امروز هم می بینیم مسئله ای بسیار بسیار مهم و قابل توجه به نام آزادی عقیده در جهان مطرح است خصوصا بعد از انتشار اعلامیه های حقوق بشر.در مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر اینطور می خوانیم: «ظهور دنیایی که در آن افراد بشر در بیان عقیده آزاد و از ترس و فقر فارغ باشند به عنوان بالاترین آرمان بشری اعلام شده است» .در اینجا عقیده اعم است از عقیده اجتماعی و سیاسی و عقیده مذهبی.پس در واقع بزرگترین آرزوی بشری اینست که جهانی آزاد به وجود بیاید که در آن بیان عقیده هر کسی آزاد باشد، هر کسی حق داشته باشد هر عقیده ای را می خواهد، انتخاب بکند و نیز در اظهار و بیان عقیده اش آزاد باشد .در آن دنیا ترس و فقر هم نباشد، امنیت کامل برقرار باشد، رفاه اقتصادی کامل در کار باشد .چنین دنیایی به عنوان آرمان بشری اعلام شده است.در ماده نوزدهم این اعلامیه چنین می خوانیم : «هر کسی حق آزادی عقیده و بیان دارد و حق مزبور شامل آنست که از داشتن عقائد خود بیم و اضطرابی نداشته باشد.در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن به تمام وسائل ممکن و بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد.........

مدیر سایت بازدید : 478 سه شنبه 05 آذر 1392 نظرات (0)

عبدالله بن عباس در زمان حیات رسول خدا (صلّ الله علیه و آله و سلّم) و نقش وی در روایات شیعه و اهل تسنّن

عبدالله بن عباس در زمان حیات رسول خدا (صلّ الله علیه و آله و سلّم) و نقش وی در روایات شیعه و اهل تسنّن

عبدالله بن عباس از جمله یاران رسول خدا(ص)می باشد که تمامی مسلمین بر بزرگی او اذعان نموده اند و روایات بی شماری را از او در کتب حدیثی ،تفسیری ،فقهی نقل کرده اند ، ما در این نوشتار به بررسی این شخصیت در زمان حیات رسول خدا(ص)و نقش او در میان روایات شیعه و اهل تسنن می پردازیم...


مدیر سایت بازدید : 637 یکشنبه 03 آذر 1392 نظرات (0)

 

مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان

(عج الله تعالی فرجه الشریف)

مربوط به درس فقه

قلمرو کلمه «شبهات» در

قاعده «تدرء الحدود بالشبهات»

 

نام تدوینگران :

علی حاج محمدی

جلیل شمس

حسین ناصری

بهار1392



در این مقاله ناچیز سعی شده است قلمرو کلمه «شبهات» در قاعده «تدرءالحدود بالشبهات» بررسی شود. مفاد اجمالى قاعده آن است كه در مواردى كه وقوع جرم يا انتساب آن به متهم و يا مسئوليت و استحقاق مجازات وى، به جهتى محل ترديد و مشكوك باشد؛ به موجب اين قاعده بايستى جرم و مجازات را منتفى دانست.

اين قاعده از نظر حقوق‌دانان اسلامى از قواعد تفسيرى است و با قاعده‌ى «تفسير به نفع متهم» در حقوق جزايى عرفى، از جهاتى همتايى دارد.


مدیر سایت بازدید : 827 سه شنبه 28 آبان 1392 نظرات (1)

موضوع:مفعول فیه و احکام نحوی انها

 

چکیده:

ما در این بحث(مفعول فیه)میخواهیم،معنا(چه لغوی وچه اصطلاحی)،وجه تسمیه،جایگاه،اعراب،عامل واقسام مفعول فیه رابررسی کرده وکاملا این بحث را تاحد توان باز کنیم

نویسنده:علی دهقانی


مدیر سایت بازدید : 1611 سه شنبه 28 آبان 1392 نظرات (0)

 

 

مدرسه علمیه ی حضرت صاحب الزمان"عجل الله تعالی فرجه الشریف"
عنوان تحقيق :

فوائد تشبیه از منظر بلاغت

محقق:

مهدی رجبی

بهار1392

 

چكيده:

در این تحقیق به بحث از فوائد تشبیه پرداخته ایم که بحث اصلی بر سر تشبیه مقلوب و غیر مقلوب وبیان اغراض آن و غرض همه ی اقسام تشبیه است که در ابتدای این تحقیق به مقدمه ای پرداختیم که غرض از بحث در این موضوع را بیان می کند و سپس اغراضی را بیان کردیم که آن اغراض عبارتند از:
1. بیان حالت مشبّه در جایی که مشبّه مبهم ودارای صفت مشهوری نیست،
2. بیان امکان حالت مشبه در جایی که امر شگفتی به مشبّه نسبت داده شود،
3. بیان مقدار قوت وضعف حالت مشبّه،
4. تثبیت وتمکین حالت مشبّه در ذهن شنونده،
5. بیان امکان وجود مشبّه که غریب وناآشنا است،
6. مدح ونیکو جلوه دادن حالت مشبّه،
7. زشت نشان دادن مشبّه،
8. تازه جلوه دادن مشبّه،



 

مدیر سایت بازدید : 911 یکشنبه 19 آبان 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

عنوان مقاله: 

تنوین و اقسام آن

نویسنده: 

فرشید دشتی زاده

مدرسه حضرت صاحب الزمان (علیه السلام)
بهار 1392


چکیده

در این مقاله به بیان یکی از علائم اسم که تنوین است اشاره کرده ودر ابتدای مقاله به تعریف تنوین و سپس به بیان اقسام آن پرداخته ایم. تنوین ده قسم می باشد که شامل تنوین تمکین،تنکیر،مقابله،عوض ،حکایت، شذوذ، ضرورت ،تنوین در منادی مضموم،تنوین الترنم و تنوین غالی می باشد.


 

 

مدیر سایت بازدید : 857 یکشنبه 19 آبان 1392 نظرات (0)

مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان"عمل الله تعالی فرجه اشرف"

عنوان تحقيق :

قضیه شرطه منفصله (منطق)

محقق:

مهدی رجبی باد افشانی

زمستان1391


چکیده:
در این تحقیق به بحث از قضایا پرداخته ایم ومحور اصلی این تحقیق قضیه شرطیه منفصله می باشد که ابتدا به مقدمه که غرض تحقیق برسراین موضوع است را بیان می کند پرداختیم، وسپس از اقسام قضایا که به قضیه حملی وشرطی تقسیم شده شروع کردیم، و سپس به قضیه شرطیه متصل وشرطیه منفصله پرداختیم. سپس به اقسام قضیه منفصله که به سه قسم: منفصله حقیقیه، ومنفصله مانعۀ الجمع، ومنفصله مانعۀ الخلو تقسیم می شود به شرح وتوضیح وبیان تبصره های آن پرداختیم، وسپس به سلب وایجاد در در قضیه منفصله وشرح وتوضیح آن، ودر پایان به ذکر منابع پرداختیم.

مدیر سایت بازدید : 1149 یکشنبه 19 آبان 1392 نظرات (0)

 مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان(علیه السلام)

نام نویسنده: مهدی اکبری

عنوان مقاله: حمل اولی ذاتی و حمل شایع صناعی

 

بهار92


      چکیده:

      در این مقاله در پنج فصل به بحث حمل اولی و حمل شایع می پردازیم.در فصل اول برای مقدمه به بحث حمل و اقسام مختلف آن خواهیم پرداخت که شامل حمل اولی ذاتی و حمل شایع صناعی، حمل مواطات و اشتقاق، حمل بالذات و بالعرض می باشد و در فصل دوم به بحث حمل اولی ذاتی که شامل تعریف حمل اولی، علت نامگذاری، حملی نبودن حمل اولی، اعتبار عقلی در حمل اولی، فایده و محدوده ی حمل اولی ذاتی می باشد و در فصل سوم به بحث حمل شایع صناعی که شامل تعریف حمل شایع، اسامی مختلف، موارد کاربرد حمل و شایع صناعی بودن حمل ذاتیات بر موضوع می باشد و در فصل چهارم به بحث هر دو این حمل خواهیم پرداخت که شامل تمایز، ملاک اتحاد و استفاده از حمل اولی و شایع خواهیم پرداخت و در فصل آخر مسئله ای طرح میشود و دو نمونه برای آن مثال آورده می شود.


 

 

 

 

مدیر سایت بازدید : 513 دوشنبه 13 آبان 1392 نظرات (0)

 

در اين نوشتار، به دو مسئله مهم درباره ازدواج موقت مى‏پردازيم: نخست چيستى و ماهيت اين نوع پيوند زناشويى را بررسى مى‏كنيم و سپس ضرورتهاى آن را يادآور مى‏شويم.
چيستى و چرايى عقد متعه يا همان ازدواج موقت را از چند منظر مى‏توان بررسى كرد؛ از چشم‏اندازهاى جامعه‏شناختى گرفته تا نگاه شريعتمدارانه. اما در اين مختصر، كوشيده‏ايم بيشتر از زواياى شرعى و اجتماعى به اين مسئله بنگريم. به هر روى، در بخش نخست درباره ماهيت شرعى و آثار اجتماعى ازدواج موقت سخن خواهيم گفت و سپس درباره ضرورتهاى روان‏شناختى و اجتماعى آن بحث مى‏كنيم.

ازدواج موقت چيست؟.....

مدیر سایت بازدید : 1843 چهارشنبه 01 آبان 1392 نظرات (1)

مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

تحقیقات کلاسی پایه دوم

مربوط به درس نحو

موضوع

اسماء شرط و استفهام و احکام نحوی انها

استاد:اسلامی

نگارنده:مسعود سرشوقی

بهار1391

 

تبلیغات

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • فیلمدرس های طبقه بندی شده زبان
  • مجمع جهانی شیعه شناسی
  • مجمع جهانی شیعه شناسی
  • مجمع جهانی شیعه شناسی
  • چت روم
  • نوای معطر الهی
  • talabe
  • منتظران ظهور
  • حوزه علمیه امام مهدی
  • علوی استدلالی
  • مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت (زهرا سلام الله علیها)
  • مدرسه علمیه حضرت زینب
  • مدرسه علمیه رقیه
  • مدرسه علمیه نرجس
  • گروه امنیتی آشیانه هک
  • بانک اشعار مداحان و اشعار مناسبتی
  • بانک اشعار مداحان و اشعار مناسبتی
  • ذاکرین پرتال
  • ثامن تم
  • افزایش بازدید و محبوبیت سایت در گوگل +1
  • جامعترین گالری عکس های مذهبی
  • کریم اهل بیت
  • پایگاه رسمی عفاف و حجاب
  • انصار الحسین
  • علی محمدی-طلبه ای از زنجان
  • عکسکده ، بزرگترین گالری عکس و تصویر خوانندگان ، بازیگران، هنرمندان، عکس های بامزه و طنز ، تصاویر طبیعت و والپیپر
  • پایگاه اینترنتی کورش بزرگ، پرتال سرگرمی و تفریحی، روانشناسی، سلامت، مد ، پزشکی، دکوراسیون، کامپیوتر، آشپزی، دنیای بازیگر�
  • تارنمای سرگرمی مذهبی صلوات
  • خادمان جوان حرم رضوی
  • اخلاق.نت
  • موسسه فرهنگی دارالهدی
  • مرکز تخصصی اخلاق و تربیت
  • مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان(عج) اصفهان
  • مدرسه عالی فقه و اخلاق
  • آل محمد(ص)
  • ذاکــــــریــــن گـــــــیلان
  • پایگاه اینترنتی حامیان حجاب
  • دستنوشتـﮧ هاے محمدجواد میرزابیگے
  • پرواز جـوان
  • ☫ مقر افسران جنگ سایبری ☫
  • تحـلیلگر بسـیجی
  • حامیان ولایت سیّد علی
  • تـ ع ـجیل | TaaJiL
  • مقتدر مظلوم | Mazloum.Ir
  • خـــــادم بچه ارزشی ها
  • سایت جامع مذهبی
  • پایگاه رسمی عفاف و حجاب
  • به سوی نور
  • بیداری اسلامی|جنبش اسلامی
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    به نظر شما مقالات ارائه شده در این سایت در چه سطحی هستند؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 220
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 621
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 103
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 117
  • بازدید ماه : 254
  • بازدید سال : 1,124
  • بازدید کلی : 252,560
  • کدهای اختصاصی
    تماس با ما