loading...
بانک جامع اطلاعاتی مقالات طلاب حضرت صاحب الزمان(عج)
حدیث روز
مدیر سایت بازدید : 603 دوشنبه 11 آذر 1392 نظرات (0)

چکیده

همچنان که در بستر طبیعت، گاه سلولی از یک جاندار با سلولی از جانداری دیگر به هم میآمیزند و موجودی نو پدید میآورند، در زهدان ذهن نیز دانستههای تصدیقی (گزارهها) دوبهدو درهم میآمیزند و دانستهای نو میزایند. اما گاهی هم در طبیعت، یک سلول بیآنکه با دیگری درآمیزد، خود به تنهایی از درون میشکافد. اکنون پرسش این است که آیا میتوان بر همین سان، در فرایند استدلال نیز تنها و تنها از یک گزاره، بیهیچ میانجی و واسطهای به گزارهای دیگر دست یافت؟ برخی برآنند که آری، میتوان. آنان این فرایند تولد را «استدلال مباشر یا بیواسطه» نام کرده‌اند، در برابر اقسام حجت که بر آن «استدلال غیر مباشر» نام نهادهاند. این جستار نخست احکام گزارهها را یادآوری کرده، آنگاه به تبارشناسی استدلال مباشر پرداخته است. سپس ناسازگاری این رأی را با پارههای دیگری از گفتههای مبدعان آن آشکار کرده و نادرستی آن را به نیروی برهان نمودار ساخته است. در پایان، پس از تأمّلاتی در برخی از سخنان ابن سینا و خواجه نصیر، تلاش کرده است تا برای اشکال دمورگان در باب فراگیر نبودن نظریه «قیاس» پاسخی پیش نهد.

مدیر سایت بازدید : 504 دوشنبه 11 آذر 1392 نظرات (0)

به برکت خطب امیرمؤمنان على(علیه السلام) شیعه معتقد است صفات خدا عین ذات اوست. (اولین خطبه نهج البلاغه) زیرا اگر چنین نباشد تعدد قدما لازم مى آید: «لشهادة کل صفة انها غیرالموصوف و شهادة کل موصوف انها غیر الصفة» ...

مدیر سایت بازدید : 2336 دوشنبه 11 آذر 1392 نظرات (0)

 

نویسنده حامد کرمی

چکیده  

    نوشته ی حاضر پیرامون شرایط عقود و ایقاعات در لمعه مشتمل بر دو فصل کلی فصل اول عقود و فصل دوم ایقاعات می باشد .

    فصل اول، عقود، به صورت بیان تعریف هر عقد و شرایط مربوط به هر عقد آمده است که شامل: عطایا، (صدقه، هبه، سکنی، حبس)، عقد البیع و اقسام آن (که بیع، بیع ثمار، بیع صرف، بیع سلف، بیع ربوی می باشد.)، قرض و ربای قرضی، رهن، شرکت و اقسام آن (که عنان، اعمال، مفاوضه و وجوه می باشند.)، صلح، مضاربه، ودیعه، عاریه، مزارعه، مساقات، مغارسه، اجاره، وکالت، سبق و رمایه، نکاح و نکاح شغار و کتابة می باشد.   

    فصل دوم که در مورد ایقاعات است؛ نیز مانند فصل اول ضمن بیان تعریف هر ایقاع، شرایط مربوط به هر ایقاع ذکر شده است.این فصل شامل نذر، عهد، وقف، اقاله، ضمان، حواله، کفالت، حق الشفعه، جعاله، وصیت، طلاق، خلع، مبارات، ظهار، ایلاء، لعان، اقرار، عتق، تدبیر، و استیلاد می باشد.

    لازم به ذکر است به جهت اینکه بحث پیرامون شرایط عقود و ایقاعات تکمیل گردد در مبحث استیلاد علاوه بر شرایط آورده شده شرایطی از کتاب فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام‌ آورده شده است.همچنینگاهی از متن شهید ثانی در تشریح مطالب استفاده شده است.


مدیر سایت بازدید : 509 دوشنبه 11 آذر 1392 نظرات (0)

بهره‌گیری از عقل و تفکر عقلی و اعتبار آن در معارف دینی، مسئله‌ای است که از دیرباز در قلمرو اندیشة دینیکانون توجه بوده است. در قلمرو اسلامی، مکاتب گوناگون کلامی نه تنها اعتبار عقل و تفکر عقلی را به منزلة منبعی برای رسیدن به معارف دینی به رسمیت می‌شناسند، بهره‌گیری از عقل را در این زمینه واجب می‌دانند....

مدیر سایت بازدید : 540 سه شنبه 05 آذر 1392 نظرات (0)

 

 

یکی از انواع آزادیها که از انواع آزادی اجتماعی شمرده می شود، به اصطلاح امروز آزادی عقیده و تفکر است.انسان در جمیع شئون حیاتی خود باید آزاد باشد یعنی مانعی و سدی برای پیشروی و جولان او وجود نداشته باشد، سدی برای پرورش هیچیک از استعدادهای او در کار نباشد.یکی از مقدسترین استعدادهایی که در بشر هست و شدیدا نیازمند به آزادی است، تفکر است و فعلا عرض می کنیم فکر و عقیده که بعد میان ایندو تفکیک خواهیم کرد.بلکه مهمترین قسمتی از انسان که لازم است پرورش پیدا بکند تفکراست و قهرا چون این پرورش نیازمند به آزادی یعنی نبودن سد و مانع در جلوی تفکر است، بنابر این انسان نیازمند به آزادی در تفکر است.امروز هم می بینیم مسئله ای بسیار بسیار مهم و قابل توجه به نام آزادی عقیده در جهان مطرح است خصوصا بعد از انتشار اعلامیه های حقوق بشر.در مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر اینطور می خوانیم: «ظهور دنیایی که در آن افراد بشر در بیان عقیده آزاد و از ترس و فقر فارغ باشند به عنوان بالاترین آرمان بشری اعلام شده است» .در اینجا عقیده اعم است از عقیده اجتماعی و سیاسی و عقیده مذهبی.پس در واقع بزرگترین آرزوی بشری اینست که جهانی آزاد به وجود بیاید که در آن بیان عقیده هر کسی آزاد باشد، هر کسی حق داشته باشد هر عقیده ای را می خواهد، انتخاب بکند و نیز در اظهار و بیان عقیده اش آزاد باشد .در آن دنیا ترس و فقر هم نباشد، امنیت کامل برقرار باشد، رفاه اقتصادی کامل در کار باشد .چنین دنیایی به عنوان آرمان بشری اعلام شده است.در ماده نوزدهم این اعلامیه چنین می خوانیم : «هر کسی حق آزادی عقیده و بیان دارد و حق مزبور شامل آنست که از داشتن عقائد خود بیم و اضطرابی نداشته باشد.در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن به تمام وسائل ممکن و بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد.........

مدیر سایت بازدید : 477 سه شنبه 05 آذر 1392 نظرات (0)

عبدالله بن عباس در زمان حیات رسول خدا (صلّ الله علیه و آله و سلّم) و نقش وی در روایات شیعه و اهل تسنّن

عبدالله بن عباس در زمان حیات رسول خدا (صلّ الله علیه و آله و سلّم) و نقش وی در روایات شیعه و اهل تسنّن

عبدالله بن عباس از جمله یاران رسول خدا(ص)می باشد که تمامی مسلمین بر بزرگی او اذعان نموده اند و روایات بی شماری را از او در کتب حدیثی ،تفسیری ،فقهی نقل کرده اند ، ما در این نوشتار به بررسی این شخصیت در زمان حیات رسول خدا(ص)و نقش او در میان روایات شیعه و اهل تسنن می پردازیم...


مدیر سایت بازدید : 637 یکشنبه 03 آذر 1392 نظرات (0)

 

مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان

(عج الله تعالی فرجه الشریف)

مربوط به درس فقه

قلمرو کلمه «شبهات» در

قاعده «تدرء الحدود بالشبهات»

 

نام تدوینگران :

علی حاج محمدی

جلیل شمس

حسین ناصری

بهار1392



در این مقاله ناچیز سعی شده است قلمرو کلمه «شبهات» در قاعده «تدرءالحدود بالشبهات» بررسی شود. مفاد اجمالى قاعده آن است كه در مواردى كه وقوع جرم يا انتساب آن به متهم و يا مسئوليت و استحقاق مجازات وى، به جهتى محل ترديد و مشكوك باشد؛ به موجب اين قاعده بايستى جرم و مجازات را منتفى دانست.

اين قاعده از نظر حقوق‌دانان اسلامى از قواعد تفسيرى است و با قاعده‌ى «تفسير به نفع متهم» در حقوق جزايى عرفى، از جهاتى همتايى دارد.


مدیر سایت بازدید : 827 سه شنبه 28 آبان 1392 نظرات (1)

موضوع:مفعول فیه و احکام نحوی انها

 

چکیده:

ما در این بحث(مفعول فیه)میخواهیم،معنا(چه لغوی وچه اصطلاحی)،وجه تسمیه،جایگاه،اعراب،عامل واقسام مفعول فیه رابررسی کرده وکاملا این بحث را تاحد توان باز کنیم

نویسنده:علی دهقانی


مدیر سایت بازدید : 1602 سه شنبه 28 آبان 1392 نظرات (0)

 

 

مدرسه علمیه ی حضرت صاحب الزمان"عجل الله تعالی فرجه الشریف"
عنوان تحقيق :

فوائد تشبیه از منظر بلاغت

محقق:

مهدی رجبی

بهار1392

 

چكيده:

در این تحقیق به بحث از فوائد تشبیه پرداخته ایم که بحث اصلی بر سر تشبیه مقلوب و غیر مقلوب وبیان اغراض آن و غرض همه ی اقسام تشبیه است که در ابتدای این تحقیق به مقدمه ای پرداختیم که غرض از بحث در این موضوع را بیان می کند و سپس اغراضی را بیان کردیم که آن اغراض عبارتند از:
1. بیان حالت مشبّه در جایی که مشبّه مبهم ودارای صفت مشهوری نیست،
2. بیان امکان حالت مشبه در جایی که امر شگفتی به مشبّه نسبت داده شود،
3. بیان مقدار قوت وضعف حالت مشبّه،
4. تثبیت وتمکین حالت مشبّه در ذهن شنونده،
5. بیان امکان وجود مشبّه که غریب وناآشنا است،
6. مدح ونیکو جلوه دادن حالت مشبّه،
7. زشت نشان دادن مشبّه،
8. تازه جلوه دادن مشبّه،



 

مدیر سایت بازدید : 908 یکشنبه 19 آبان 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

عنوان مقاله: 

تنوین و اقسام آن

نویسنده: 

فرشید دشتی زاده

مدرسه حضرت صاحب الزمان (علیه السلام)
بهار 1392


چکیده

در این مقاله به بیان یکی از علائم اسم که تنوین است اشاره کرده ودر ابتدای مقاله به تعریف تنوین و سپس به بیان اقسام آن پرداخته ایم. تنوین ده قسم می باشد که شامل تنوین تمکین،تنکیر،مقابله،عوض ،حکایت، شذوذ، ضرورت ،تنوین در منادی مضموم،تنوین الترنم و تنوین غالی می باشد.


 

 

مدیر سایت بازدید : 857 یکشنبه 19 آبان 1392 نظرات (0)

مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان"عمل الله تعالی فرجه اشرف"

عنوان تحقيق :

قضیه شرطه منفصله (منطق)

محقق:

مهدی رجبی باد افشانی

زمستان1391


چکیده:
در این تحقیق به بحث از قضایا پرداخته ایم ومحور اصلی این تحقیق قضیه شرطیه منفصله می باشد که ابتدا به مقدمه که غرض تحقیق برسراین موضوع است را بیان می کند پرداختیم، وسپس از اقسام قضایا که به قضیه حملی وشرطی تقسیم شده شروع کردیم، و سپس به قضیه شرطیه متصل وشرطیه منفصله پرداختیم. سپس به اقسام قضیه منفصله که به سه قسم: منفصله حقیقیه، ومنفصله مانعۀ الجمع، ومنفصله مانعۀ الخلو تقسیم می شود به شرح وتوضیح وبیان تبصره های آن پرداختیم، وسپس به سلب وایجاد در در قضیه منفصله وشرح وتوضیح آن، ودر پایان به ذکر منابع پرداختیم.

مدیر سایت بازدید : 1148 یکشنبه 19 آبان 1392 نظرات (0)

 مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان(علیه السلام)

نام نویسنده: مهدی اکبری

عنوان مقاله: حمل اولی ذاتی و حمل شایع صناعی

 

بهار92


      چکیده:

      در این مقاله در پنج فصل به بحث حمل اولی و حمل شایع می پردازیم.در فصل اول برای مقدمه به بحث حمل و اقسام مختلف آن خواهیم پرداخت که شامل حمل اولی ذاتی و حمل شایع صناعی، حمل مواطات و اشتقاق، حمل بالذات و بالعرض می باشد و در فصل دوم به بحث حمل اولی ذاتی که شامل تعریف حمل اولی، علت نامگذاری، حملی نبودن حمل اولی، اعتبار عقلی در حمل اولی، فایده و محدوده ی حمل اولی ذاتی می باشد و در فصل سوم به بحث حمل شایع صناعی که شامل تعریف حمل شایع، اسامی مختلف، موارد کاربرد حمل و شایع صناعی بودن حمل ذاتیات بر موضوع می باشد و در فصل چهارم به بحث هر دو این حمل خواهیم پرداخت که شامل تمایز، ملاک اتحاد و استفاده از حمل اولی و شایع خواهیم پرداخت و در فصل آخر مسئله ای طرح میشود و دو نمونه برای آن مثال آورده می شود.


 

 

 

 

مدیر سایت بازدید : 512 دوشنبه 13 آبان 1392 نظرات (0)

 

در اين نوشتار، به دو مسئله مهم درباره ازدواج موقت مى‏پردازيم: نخست چيستى و ماهيت اين نوع پيوند زناشويى را بررسى مى‏كنيم و سپس ضرورتهاى آن را يادآور مى‏شويم.
چيستى و چرايى عقد متعه يا همان ازدواج موقت را از چند منظر مى‏توان بررسى كرد؛ از چشم‏اندازهاى جامعه‏شناختى گرفته تا نگاه شريعتمدارانه. اما در اين مختصر، كوشيده‏ايم بيشتر از زواياى شرعى و اجتماعى به اين مسئله بنگريم. به هر روى، در بخش نخست درباره ماهيت شرعى و آثار اجتماعى ازدواج موقت سخن خواهيم گفت و سپس درباره ضرورتهاى روان‏شناختى و اجتماعى آن بحث مى‏كنيم.

ازدواج موقت چيست؟.....

مدیر سایت بازدید : 1841 چهارشنبه 01 آبان 1392 نظرات (1)

مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

تحقیقات کلاسی پایه دوم

مربوط به درس نحو

موضوع

اسماء شرط و استفهام و احکام نحوی انها

استاد:اسلامی

نگارنده:مسعود سرشوقی

بهار1391

 

تبلیغات

تعداد صفحات : 11

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • فیلمدرس های طبقه بندی شده زبان
  • مجمع جهانی شیعه شناسی
  • مجمع جهانی شیعه شناسی
  • مجمع جهانی شیعه شناسی
  • چت روم
  • نوای معطر الهی
  • talabe
  • منتظران ظهور
  • حوزه علمیه امام مهدی
  • علوی استدلالی
  • مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت (زهرا سلام الله علیها)
  • مدرسه علمیه حضرت زینب
  • مدرسه علمیه رقیه
  • مدرسه علمیه نرجس
  • گروه امنیتی آشیانه هک
  • بانک اشعار مداحان و اشعار مناسبتی
  • بانک اشعار مداحان و اشعار مناسبتی
  • ذاکرین پرتال
  • ثامن تم
  • افزایش بازدید و محبوبیت سایت در گوگل +1
  • جامعترین گالری عکس های مذهبی
  • کریم اهل بیت
  • پایگاه رسمی عفاف و حجاب
  • انصار الحسین
  • علی محمدی-طلبه ای از زنجان
  • عکسکده ، بزرگترین گالری عکس و تصویر خوانندگان ، بازیگران، هنرمندان، عکس های بامزه و طنز ، تصاویر طبیعت و والپیپر
  • پایگاه اینترنتی کورش بزرگ، پرتال سرگرمی و تفریحی، روانشناسی، سلامت، مد ، پزشکی، دکوراسیون، کامپیوتر، آشپزی، دنیای بازیگر�
  • تارنمای سرگرمی مذهبی صلوات
  • خادمان جوان حرم رضوی
  • اخلاق.نت
  • موسسه فرهنگی دارالهدی
  • مرکز تخصصی اخلاق و تربیت
  • مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان(عج) اصفهان
  • مدرسه عالی فقه و اخلاق
  • آل محمد(ص)
  • ذاکــــــریــــن گـــــــیلان
  • پایگاه اینترنتی حامیان حجاب
  • دستنوشتـﮧ هاے محمدجواد میرزابیگے
  • پرواز جـوان
  • ☫ مقر افسران جنگ سایبری ☫
  • تحـلیلگر بسـیجی
  • حامیان ولایت سیّد علی
  • تـ ع ـجیل | TaaJiL
  • مقتدر مظلوم | Mazloum.Ir
  • خـــــادم بچه ارزشی ها
  • سایت جامع مذهبی
  • پایگاه رسمی عفاف و حجاب
  • به سوی نور
  • بیداری اسلامی|جنبش اسلامی
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    به نظر شما مقالات ارائه شده در این سایت در چه سطحی هستند؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 220
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 621
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 41
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 96
  • بازدید ماه : 77
  • بازدید سال : 947
  • بازدید کلی : 252,383
  • کدهای اختصاصی
    تماس با ما