تجزیه فعل
استاد راهنما و مسول پژوهش حجه الاسلام و المسلمین حمید رضا امینی
استاد راهنما و مسول پژوهش حجه الاسلام و المسلمین حمید رضا امینی
واحد تخصصي اخلاق (اصفهان )
كارشناسي ارشد
عنوان مقاله :
نقش نهاد اجتماعي خانواده در تربيت فرزند
(از منظر اسلام)
مربوط به درس جامعه شناسي
استاد هاشميان فر
نگارنده :
محمد همداني
امامت
تهیه کنندگان:
امیر شریفی.رسول فرحانی.هادی مراقی.
احتکار
نویسنده:بهرامی
چکیده:
در این مقاله در چند عنوان به تبیین بحث احتکار از نگاه فقهی می پردازیم :
-در ابتدا واژه احتکار را از لحاظ لغوی و اصطلاحی تبیین می کنیم.
-در ادامه موارد احتکار را بررسی می کنیم و اینکه آیا غیر موارد مذکور در روایات احتکار شامل چیزهای دیگری هم می شود یا نه ؟
-بعد از آن بیان خواهیم کرد که از نظر فقهی این عمل چه حکمی از احکام تکلیفی را دارد و ادله قائلین در این میان چیست ؟
-در پایان از برخورد حاکم و دیگر مومنین با فرد محتکر و جواز یا عدم جواز او بر فروش صحبت می شود .
تقسیم تحلیلی و ترکیبی قضایا
حسن عبدی
چکیده
در این مقاله، ابتدا تاریخچه اجمالی تقسیم تحلیلی و ترکیبی قضایا مطرح شده است؛ تحلیلی و ترکیبی به عنوان روش، به عنوان تقسیمی برای قضایا و به عنوان مکتبی فلسفی. سپس، نویسنده ضمن بیان اختلاف در چیستی این مقسم، با اشاره به تمایز میان اصطلاحات جمله، گزاره، قضیّه و حکم معتقد است اگر چه کانت مقسم را احکام قرار داده اما در واقع مقسم همان قضیّه است؛ چرا که وی در این مسئله به جنبه روانشناختی نظر داشته که در مباحث معرفتشناسی موضوعیت ندارد.
در فراز بعدی سه معیار عمده زیر برای تحلیلی بودن قضایا مطرح و نقادی شده است:
الف. قضیّه تحلیلی قضیّهای است که محمولِ آن به منزله چیزی به نحو ضمنی در مفهومِ موضوع مندرج باشد؛ ب. قضیّهای که تنها کافی است نفی آن به تناقض بینجامد؛ ج. هر گاه صدق قضیّه از واژگان بهکار رفته در آن بهدست آید، قضیّه تحلیلی خواهد بود.
در پایان نگاهی تطبیقی به تقسیم قضایا به تحلیلی و ترکیبی در فلسفه غرب و تقسیم حمل [قضایا] به حمل اولی و حمل شایع صناعی در فلسفه اسلامی شده است.
استقرار و تحكيم خلافت در مدينه
دكتر هادى عالمزاده
پيامبر خداصلى الله عليه وآله پس از هجرت به مدينه توفيق يافت تا به يارى مهاجر و انصار دشمنان اسلام (مشركان، منافقان و يهوديان) را به تسليم در برابر حكومت اسلامى مدينه وادارد و دامنهى اقتدار حكومت اسلامى را تقريباً بر همهى جزيرة العرب بگسترد، اما در ماههاى آخر زندگى با آشوبهاى اهل ردّه و مدّعيان پيامبرى روبهرو شد و هم در اين احوال، به ملكوت اعلى پيوست. حكومت نوپاى اسلامىِ مدينه به يارى صحابهى فداكار و به زعامت نخستين خليفه، براى حراست از اسلام و تحكيم حكومت مدينه به پا خاست. اين مقاله در سه محور (تجهيز جيش اسامه، ارتداد قبايل و فتوحات در خارج از مرزهاى جزيرة العرب) به تبيين اين اقدامات مىپردازد.
نویسنده:حجت الاسلام سید محسن مرتضوی
مقدمه
هدف از خلقت عالم وجود، انسان است و هدف از خلقت انسان، خدایی شدن و مهدی گونه شدن است؛ همان طور که خدای متعال در حدیثی قدسی می فرماید: عبدی خلقت الأشیاء لأجلک و خلقتک لأجلی: بنده من! اشیاء عالم را خلق کردم برای تو و تو را برای خودم آفریدم.
نویسنده:حجت الاسلام عابدینی
چکیده
از نظر شهید مطهری: فطریات آن دسته از شناختهایی است که در ذهن بعد از تولد ایجاد می شود که نیاز به صغری و کبری و آموزش استاد ندارد بلکه به صرف تصور موضوع و محمول انسان حکم به ارتباط این دو با هم می کند البته وقتی سطح آگاهی و تصورات انسان به اندازه ای که مورد نیاز است گسترش یافته باشد و این به لحاظ ویژگی خاص ذهن بشر است.
از نظر کانت: یک سلسله صور همراه با تولد نوزاد به صورت مادرزادی در ذهن وجود دارد که لازمه ذهن است و ساختار ذهن به صورتی می باشد که آن صور جزء لوازم ذهن بوده و صوری نیز از خارج اضافه می شود و ذهن با ترکیب و تالیف این دو دسته صور، صور جدیدی را به دست می دهد که «شناخت» نام دارد.
Disertación de su Excelencia, Wali Amr al-Muslimin, Aiatullah Saiid Alí Huseiní Jameneí
EL SENDERO DE AMIR AL-MU’MININ (p)
حقوق زن از ديدگاه قرآن كريم
محقق: سميه زارع مقدم
مقدمه
دین مقدس اسلام کلیهی حقوق را برای زنان تعیین نمود و نظر مردم را نسبت به زن تغییر داد.
اکنون زنان در اکثر حقوق خود مدیون پیغمبر اسلامصلي الله عليه و آله و سلم هستند که آنچه مورد نیاز و وسیلهی سرافرازی آنان بود به ایشان عطا فرمود.
حمایت اسلام از زنان به آنجا رسید که زنان در بیشتر حقوق و تکالیف با مردان مساوی شدند و در بیشتر شئون و حقوق و معاملات زن و مرد یکسان قرار گرفتند.
با در نظر گرفتن روایات و احادیث بسیاری که در اسلام دربارهی زنان وارد شده است این نکته تصریح شده که حفظ حقوق و رعایت احترام زنان امری مسلم است. اما در جامعهی کنونی زنان به علت عقب نگه داشته شدن فرهنگی به واسطهی سالها دوری از علم و تحقیق از حقوق خود در قرآن و سنّت آگاهی ندارند. در تحقیق حاضر سعی شده است این حقوق به شکل روشن تبیین و در اختیار جامعه قرار داده شود تا زنان متوجه شخصیت و حقوق خود در دنیا و آخرت شوند.
با توجه به اینکه دیدگاه جامعه دربارهی زن یکی از چند کلید رازگشایی فرهنگ یک قوم و آئین است، تلقی هر فرهنگ و نظام از زن، یکی از بهترین شاخصها در ارزیابی فرهنگ و نظام است. زیرا زنان نیمی از جامعه انسانی هستند و در صلاح و فساد جامعه نقش ویژهای دارند. حال با توجه به این مطلب به بررسی تلاش قرآن برای احیای حقوق زنان میپردازیم:
از جمله کارهای شگفت انگیز پیامبر بزرگ اسلام صلي الله عليه و آله و سلم مبارزه با زن ستیزی، ستم بر زنان و تحقیر آنان بود. آن حضرت برای اعطای جایگاه مناسب به زنان، از حقوق آنها دفاع کرد. قرآن مجید که کتاب دعوت این پیامبر الهی بود، به زن حیاتی تازه بخشید، کرامت و شرافت داد و آنان را از حضیض ذلت و ننگ، به اوج عظمت و عزت و بزرگی رساند.
جهانی شدن
نویسنده:هناء مدنی
چکیده
تامل در سیر حیات بشری ما را به این حقیقت رهنمون می شود که سیری تکاملی داشته، همواره از نقص به کمال، از قوه به فعل و از زندگی فردی به زندگی اجتماعی حرکت کرده است و این یک تمایل ذاتی و طبیعی است که از آن به جهانی شدن تعبیر می شود.
سودجویان غربی از این گرایش فطری سوء استفاده کرده با شعارهای فریبنده سعی در تبدیل جهان به دهکده ای جهانی نمودند و در این راه شرکت های تجاری و ارتباطات گسترده و سریع اینترنتی به مدد آنان آمد اما حکومت ترسیم شده روند رضایت بخشی نداشت و جهانیان حاصل زیان بار آن را با چشم دیدند، لذا همهی نگاه ها به سوی منجی حقیقی است که از سوی خداوند وعده داده شد تا با کمک و فیض الهی، علم و نیروی عصمت خویش حکومتی را بر پا کند که عدل و داد را برای بشر به ارمغان آورده مدینه رؤیای فاضله را محقق سازد. برای اثبات آن آیات و روایاتی به عنوان ادله نقلی و برخی ادله عقلی مانند حرکت جوهری، امتناع استمرار حرکت قسری اکثری و دائم، هدایت عمومی بشر از سوی خداوند و حکمت الهی برای اثبات مدعا به طور مختصر اشاره می شود که روند تکاملی بشری از نقض و قوه به فعلیت است، این هدایت را خداوند متعال در نهاد بشر قرار داده است تا در رسیدن به هدف اصلی که کمال مطلق است او را کمک نماید.
چكیده
آیه مباهله بر صداقت و عصمت گفتارى و رفتارى اصحاب كساء علیهمالسلام دلالت دارد. به اعتراف دانشمندان فریقین، روایات متواترى وجود دارند كه پیامبر گرامى صلىاللهعلیهوآله به جاى «انفسنا»، حضرت على علیهالسلام را و به جاى «نسائنا»، حضرت فاطمه علیهاالسلام را و به جاى «ابنائنا» حضرت امام حسن و حضرت امام حسین علیهماالسلام را براى مباهله با نصاراى نجران به عنوان گواه نبوّت از میان همه امّت به همراه بردند.
برخى از دانشمندان اهل سنّت این امر را متفّقٌ علیه و برخى دیگر اجماعى مىدانند. روایات مباهله با بیش از 51 طریق متفاوت از 37 تن از بزرگان دین روایت شدهاند. برخى دانشمندان اهل سنّت شبهاتى را نیز مطرح كردهاند، اما این شبهات هیچ پایگاه علمى ندارند.
تعداد صفحات : 11